Terrängbil.net - Forum Homepage
Forum Home Forum Home > Terrängbil > Volvo TGB 11/13/20
  New Posts New Posts RSS Feed: Ännu en TGB 13
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Ännu en TGB 13

Post Reply Post Reply
Author
Senior Member
Senior Member

Online Status: Offline
Post Options Post Options   Quote Pvpjtgb1111 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ännu en TGB 13
    Posted: 29 Jul 2010 at 22:53
Ja då var den äntligen hemma, efter 8 månaders väntan :-)

Här är historien om varför jag väntat så länge på att få bilen:
Det började i November 2009, jag hittade bilen på Blocket till ett väldigt fördelaktigt pris så det var bara att slå till. Det krångliga var att bilen stod 110 mil hemifrån så därför bokades en lastbil att hämta den. Det dröjer lång tid innan lastbilen har möjlighet att ta med den och när den väl är där så lastats inte bilen på lastbilen på grund av okunskap och ointresse av de som skulle hjälpa till.
Säljaren hade låtit en bilfirma ta hand om lastningen åt honom. Lastbilen blir stående en hel förmiddag och får sedan köra där ifrån utan min bil på Army 6 Detta var i Februari nån gång.
Så nu efter ett antal telefonsamtal fram och tillbaka så blev det äntligen dags och idag kom den Army 44

Bilen är i fint skick, en aluzinkare med rostfritt avgassystem från Ferrita. Två nya Trelleborg Cross Country fram. Ser fin ut under, dock så verkar båda damaskerna vara dåliga Army 6 Skåpet är relativt fint men har fuktproblem, vilket jag har förstått är ganska vanligt.

Planerna nu är att fixa till lite smågrejer till exempel räta ut lite plåt, genomgång av oljor, uppsmörjning mm.

Sedan är tanken att den ska reggas om till lätt lastbil då mitt rykande färska körkort ännu inte har den där bokstaven man behöver Army 4

Jag är jäkligt nöjd med min första bil i mitt liv Army 3

Här är lite bilder, kommer fler imorgon då glädjeruset har lagt sig lite och det förhoppningsvis har blivit uppehåll:

Här är bilder som var i annonsen:

Army 44
/Jonas
Nos nihil efficere non possumus
Back to Top
H.Hansen View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Post Options Post Options   Quote H.Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2010 at 23:21
Härligt att få hem den efter sådan lång väntan Army 30
Jag skulle bli tokig på att vänta så länge på en betald bil, hade fullt upp att vänta en dag innan jag åkte och köpte min 13 och hämtade den till klubb verkstaden i alla fall . 
visst det är 8 mil dit men det är fint att veta att den står där och bara väntar på att jag skall gå igenom den.

Den ser ju riktigt fin ut om man går efter fotona från anonnsen Army 39
Blir det att behålla skåpet på eller skall du sätta på något annat ?
Till SALU Volvo Laplander L3314PU "902" med kapell över flaket
Volvo TGB 1314 A
Medlem i Olerum Offroad
Samt Smedjan offroders även kallad Smedjan Invalidos ;-)
Håller till i Skänninge Östergötland
Back to Top
Tor-Arne View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Tor-Arne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2010 at 23:40
Gratulerer Army 2Army 2Army 2. Kjenner at jeg er litt misunnelig.

Lykke til med nyanskaffelsen.

Også kalt Veltepetter
Back to Top
Bajon1 View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Bajon1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2010 at 23:51
Grattis till en till synes fin bil Army 44
Tänk om man hade haft en sån som första bil när man fick kortet.
Men men....fick nöja sig med en Mazda 626 GLX -85:a Army 5
Back to Top
sam View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote sam Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2010 at 01:03

Grattis till en schysst bil.

Tycker mig känna igen den. Är den ifrån strömsund?
Isåfall har jag tittat på den 2 gånger Army 1

Lite sent nu men synd med transporten, kör själv maskintrailer och är där uppe rätt så ofta. Synd att vi inte visste om varandra.

Mvh Sam
Kör:Scania T 164 480, TGB13 Helkaross, Volvo 850
Back to Top
Karl XI View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Karl XI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2010 at 01:25
Kan också bara grattulera.Army 44

Har kört min lite mer än 1000 mil och det är sann körglädje.

Mvh Arnberg
Stick och brinn

Back to Top
Chrille View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Chrille Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2010 at 09:17
Måste vara strömsund-bilen, den försökte bror och jag köpa men det stöp just på att han inte kunde få fram ett pris på leverans fast han lovade det.

Grattis till bilen iaf!Army 44
Chuck Norris doesnt get wet, the water get Chuck Norris.
På väg: Saab 9000 & 9-5
Vid sidan av väg: TGB med stödhjul & en THV
Partner åkgräsklippare
Sävsjö Clubman 612
Back to Top
Pvpjtgb1111 View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Pvpjtgb1111 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2010 at 19:56
Tack för gratulationerna!

Idag har jag kört lite mer och det knäpper och smäller lite när man backar men det låter som det är från kardanen, så jag ska se om lite fett i knutarna kan göra lite nytta Army 2

Skåpet blir kvar men jag ska försöka få karosserikod 60 så jag kan byta när jag vill.

Ja, det är Strömsundsbilen Army 11
/Jonas
Back to Top
Blaser338 View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Blaser338 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Aug 2010 at 20:50
Grattis till en fin bil, min 1a var en Volvo Amazon 66a :) Vad var det för problem med att hämta den 110 mil bort? min 1a 1313 stod i Jämtland, 100 mil bort, obesiktad men det fixade jag genom att beställa tid till besiktning i sveg så jag besiktade den på vägen ner :)
TGB 13 Helkaross
C303 älva
Audi A6 Quattro Avant
Stiga Park
Ju jävligare det är ju roligare är det.

Medlem i Terrängbilens vänner
Back to Top
H.Hansen View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Post Options Post Options   Quote H.Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Aug 2010 at 21:33
Smart Army 2 Kanske jag gör det samma när jag skall ha hem min 13 till Skänninge, får boka tid i Linköping, ungefär mitt mellan där den står nu och hem, då vet jag ju vad som måste fixas när den väl står hemma på gården Army 30
Till SALU Volvo Laplander L3314PU "902" med kapell över flaket
Volvo TGB 1314 A
Medlem i Olerum Offroad
Samt Smedjan offroders även kallad Smedjan Invalidos ;-)
Håller till i Skänninge Östergötland
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Pvpjtgb1111 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Aug 2010 at 22:27
Originally posted by Blaser338

Vad var det för problem med att hämta den 110 mil bort?

Jo den tanken kom upp i huvudet också men utan fungerande bromsar + att vi fick ett pris på frakt som bara var aningen dyrare än vad det skulle kosta att köra hem den så fick det bli lastbil Army 32

Har smort upp kardanerna idag och slipat bort ärg från rotorn och i fördelarlocket så nu går den jämnare. Dock vandrar den lite på tomgång men inte alls mycket.

Sen har jag ett problem. Bromslampan lyser även fast bromsarna fungerar och jag har återställt kontakten vid bromspedalen och den som sitter på ramen men lampan slocknar inte ändå Army 36 Är det nån som har ett förslag på vad det kan vara?

Edited by Pvpjtgb1111 - 02 Aug 2010 at 22:30
/Jonas
Back to Top
Klas_B View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Klas_B Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Aug 2010 at 22:50
Parkeringsbromskontakten? Dvs om du har parkeringsbromsen idragen eller nå knas på kontakten?
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Pvpjtgb1111 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Aug 2010 at 20:53
Just det ja! Den kan det nog vara för ibland när jag drar i spaken ändrar bromslampan ljusstyrka. Kontakten kanske är trasig också för när jag fick bilen var handbromsspaken böjd, fråga mig inte hur man böjer en sån spak Army 36

Tack för tipset!
/Jonas
Back to Top
monkysa View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote monkysa Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Aug 2010 at 22:31
Ser fint ut (Y) är det bara vanlig huvudströmbrytare på den, eller för tändningen med?? (i och med handtaget i hytten)
Om du inte hittar någonting, så har du för mycket saker, men i samma veva har du för lite saker för hade du haft fler så hade du hittat en annan.
Alex
tgb 11... :) yääh
FPMA08
www.portal.team.pro
Back to Top
christer_tgb View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote christer_tgb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Aug 2010 at 11:47
Åt vilket håll är handbromsspaken böjd ?
Funderar själv på att böja min åt höger så jag får mer plats för ben och knä utan att ta bort funktionen.
Tgb 111C
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Pvpjtgb1111 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Aug 2010 at 17:44
Strömbrytaren bryter all ström, tändningen också Army 2

Spaken var böjd åt höger men den var böjd såpass mycket att den tog i ramen runt vreden till diffspärrarna.
/Jonas
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Pvpjtgb1111 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2010 at 22:49
Rev ner halva innertaket i skåpet idag..... Såg väl hyffsat ut tills jag tog bort första isoleringsskivan.

Ungefär en halv deciliter vatten började rinna och såklart fick jag det i ansiktet och på kläderna Army 37 Det var fullt av kondens och rost i skarvarna i taket.

Vissa isolerplattor går att ta ner men vissa sitter stenhårt, är det någon som vet om dom är limmade eller om det är något som trilskas?

Här är en bild på skönheten i dagsljus Army 2

/Jonas
Back to Top
malaurin View Drop Down
New Member
New Member

Post Options Post Options   Quote malaurin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Aug 2010 at 00:08
Oj, jag var hårt på att köpa den där bilen och hade rett upp det mesta avd gällde leverans etc, men säljaren var av någon anledning inte så nödig och hans största invändning var just att jag bodde så långt bort, så det blev aldrig någon affär, men den ser fin ut. Lycka till!
Back to Top
ErikC304 View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Post Options Post Options   Quote ErikC304 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Aug 2010 at 07:26
Jag har inte sett den här tråden på ett tag av någon anledning, men när du rev i skåpet kunde du kanske haft nytta av de här bilderna jag tog 2006 när jag gjorde flak av mitt skåp:

Back to Top
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Pvpjtgb1111 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Aug 2010 at 22:27
Ja, säljaren var inte alls engagerad i att få skickat bilen till mig heller , det var därför det tog sådan tid.

Erik: Jo den tråden var perfekt Army 44 Men var det inte tryckimpregnerat trä i det taket? För det är det i mitt skåp. Och var det rosa isoleringsskivor i ditt skåp eller "vanlig" vit frigolit?

Innan jag fick bilen så sa förra ägaren att efter en verkstad hade fixat bromsarna så gick inte bilen att köra framåt utan bara att backa. Jag tyckte det lät väldigt konstigt och tänkte inte mer på det.

Men igår så fick jag se att slangen som går från insuget till bromscylindern var avskuren och pluggad med en bult. Jag tog loss bulten och satte slangen som den ska vara då bromsarna har varit väldigt tungtrampade. När jag sedan provkörde så hände det som hände då den förre ägaren hade bilen. Den gick inte att köra framåt Army 8

Jag var tvungen att lägga i lågen och varva rätt så friskt för att komma framåt Army 3 Så jag antar att det är nåt vajsing med bromscylindern Army 6
/Jonas
Back to Top
ErikC304 View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Post Options Post Options   Quote ErikC304 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Aug 2010 at 07:21
Det verkar som att de rosa isoleringsskivorna tyder på att skåpet varit renoverat på vägen. De här skåpen är inte speciellt täta och släpper inte gärna ifrån sig den fukt de en gång fått sig tilldelade, så renovering har nog behövts emellanåt. Jag kommer inte ihåg hur det var med skåp nummer två som jag rev ner, men då brydde jag mig inte om att spara på nåt material utan sågade bara bitar och körde till tippen. Det skåpet på bilderna från 2006 tror jag inte det var nåt impregnerat i.
Back to Top
broten View Drop Down
New Member
New Member

Post Options Post Options   Quote broten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Aug 2010 at 13:26
har du kollat så inte reglerkolvarna i bromsservona
har kärvat, isåfall ger det servotryck hela tiden

mvhBengt
TGB 11 Täljö (mellan Åkersberga-Vaxholm)
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Pvpjtgb1111 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Aug 2010 at 17:25
Erik; Ja det låter rimligt att det kan vara renoverat.

Bengt:

Nej det har jag inte kollat men det ska jag göra, tack för tipset Army 43
/Jonas
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

This page was generated in 0,094 seconds.