Terrängbil.net - Forum Homepage
Forum Home Forum Home > Terrängbil > Volvo Valp/Felt/C202
  New Posts New Posts RSS Feed: Skuren bakaxel?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Skuren bakaxel?

Post Reply Post Reply
Author
New Member
New Member

Online Status: Offline
Post Options Post Options   Quote Dre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skuren bakaxel?
    Posted: 28 Jul 2010 at 22:37
Har köpt en underbar valp och inte haft den länge. Idag så låste sig bakhjulen helt vid färd och det gick inte att få loss låsningen förräns jag backade bakåt och sedan körde fram. Ett klonkande ljud har hörts till och från bakaxeln mellan varven sedan tidigare och för några dagar sedan så hade jag oljeläckade i bakaxelkåpan så det fick jag laga provosiriskt med kemisk metall då tidigare ägare kört in i ngt och lämnat en buckla som sedan bildat ett hål bredvid bucklan där oljan rann ut.

Fick fylla ny olja och inga problem att ngt läckt eller så efter detta. Tidigare innan låsningen idag så hade jag problem att få ur lågväxeln till vanlig bakhjulsdrift. Till detta låter det illa som f-n emellanåt nu. Vill inte köra så mycket mer nu och självklart så skulle jag in på besiktning i morgon som nu är hyfsat inställd Army 3

Någon som vet om detta kan vara en skuren bakaxel? Någon som vet någon som kan ha en bakaxel liggandes om inte annat till en valp -63a?

Back to Top
Beau View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Beau Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jul 2010 at 23:49

Att det kan vara svårt att skifta från 4x4 till 2x4 eller tvärtom är inget fel. Det räcker i regel med att backa rakt bakåt några meter. Sedan går det. Det står inte i instruktionsboken till Valp, men jag hade för några år sedan en Jeep Wrangler och där stod det i instruktionsboken att man skulle backa 5 meter när man ville skifta mellan 4x4 och 2x4. Det är spänningen mellan dreven i växellådan som släpper när du backar. 

Dina övriga problem verkar värre och där kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Valp 9033, PV-jeep 9031, tgb 1111, 2xSugga 915,Släp 301MT
Back to Top
OBELIX View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote OBELIX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2010 at 00:08
Jag har varit med om exakt samma sak på min valp. Och det stämmer som du skriver- det tvärnyper och släpper när man backat nån meter. På min valp var det pinjonglagret på framaxeln som skurit.

Borde bli samma sak även på bakaxeln tycker jag, med den skillnaden att bakhjulen kasar på underlaget, det gjorde inte framhjulen.

MEN- kolla för säkerhets skull också oljenivåerna i lådorna. Jag hade faktist problem med att växla både F.D. låda och vanliga lådan när all olja runnit ut! Det hände när jag körde av utgående axel till främre kardan. Då slog jag sönder både lager och packbox så oljan försvann direkt.

SKREV OBELIX

Edited by OBELIX - 29 Jul 2010 at 00:12
Ordförande för Olerum Offroaders och medlem i Smedjan Offroaders
Min pixbox sida med bilder
VOLVO XC 903 -63, VOLVO 745 -89
Back to Top
OBELIX View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote OBELIX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2010 at 00:17
Fortsättning på mitt tidigare inlägg:

För att få rätt mängd med olja så finns det bara ett sätt att göra det på. Växellådans oljepåfyllning sitter ungefär 5 cm högre än F-D lådans. Och eftersom oljan rinner igenom bakre lagret på växellådan så funkar det inte att fyllla på en låda i taget. Vi gjorde så här: hade båda påfyllningspluggarna borta och fyllde först upp en liter ungefär i F-D lådan. Sen fyllde vi på växellådan med ca 7 dl, därefter fyllde vi upp F-D lådan så det rann ut ur påfyllningshålet- och skruvade dit pluggen. tyngdlagen gör att all olja i lådorna nu rinner ner i F-D lådan, och stiger över påfyllningshålet- men det gör ingenting. Nu fyllde vi på olja i växellådan tills det kom ut ur påfyllningshålet i den- därefter satt vi i även den pluggen. Då VET vi att båda lådorna har garanterat oljenivå som överstiger minstanivån.

Fyller man Växellådan först till rätt nivå, så kommer den oljan att rinna ner i F-D lådan under tiden man fyller på F-D lädan, vilket resulterar i att oljenivån kommer ligga mycket under lägstanivån i växellådan.

SKREV OBELIX
Back to Top
Dre View Drop Down
New Member
New Member

Post Options Post Options   Quote Dre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2010 at 00:17
Originally posted by Beau

Att det kan vara svårt att skifta från 4x4 till 2x4 eller tvärtom är inget fel. Det räcker i regel med att backa rakt bakåt några meter. Sedan går det. Det står inte i instruktionsboken till Valp, men jag hade för några år sedan en Jeep Wrangler och där stod det i instruktionsboken att man skulle backa 5 meter när man ville skifta mellan 4x4 och 2x4. Det är spänningen mellan dreven i växellådan som släpper när du backar. 

Dina övriga problem verkar värre och där kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Tänkte mer om det kunde vart ngt samband mellan dessa händelser idag, då jag inte haft problemet alls på samma sätt tidigare. Men det är ett kalasråd annars, ska jag prova detta när valpen lever igen =)
Back to Top
Dre View Drop Down
New Member
New Member

Post Options Post Options   Quote Dre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2010 at 00:29
Originally posted by OBELIX

Jag har varit med om exakt samma sak på min valp. Och det stämmer som du skriver- det tvärnyper och släpper när man backat nån meter. På min valp var det pinjonglagret på framaxeln som skurit.

Borde bli samma sak även på bakaxeln tycker jag, med den skillnaden att bakhjulen kasar på underlaget, det gjorde inte framhjulen.

MEN- kolla för säkerhets skull också oljenivåerna i lådorna. Jag hade faktist problem med att växla både F.D. låda och vanliga lådan när all olja runnit ut! Det hände när jag körde av utgående axel till främre kardan. Då slog jag sönder både lager och packbox så oljan försvann direkt.

SKREV OBELIX

Tackar för all info Army 43 Har haft bra koll på om det varit ngt oljeläckage sen det gick hål i bakaxelkåpan och inget läckage noterat så hög och låg har funkat hyfsat bra tidigare. Får slå till lite för att få i backen iof. Men ska kika och se hur det verkar med oljan ifall.. Låter inte som en höjdare att "inte" kasa på framhjulen. Kan ju bli en hälsorisk om inte annat, själv låg jag på en grusväg med bra fart förutom när jag kom till en sträcka där ett hus med hund som springer ut i vägen närmade sig och jag saktade ner som tur var. Lite ålandes och mindre sladd vart det men rätade upp valpen iaf :)

Så du tror det är ett pinjonglager i bakaxeln som kan behöva bytas då? Finns det att få tag på beggade sådana tro?
Back to Top
OBELIX View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote OBELIX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2010 at 01:01
Lager finns att köpa, och byt packbox samtidigt. Men kolla först så det verkligen är det lagret som skurit. Det ser du direkt om du tar bort kåpan på axeln.

Sen vill jag nämna att bakhjulslagren är i alla fall på Hasses valp metriska, tror dom var 72mm ytterring, och 38mm innerring, så det är möjligt att även pinjonglagren också är metriska- och då kostar det inte många pengar om du köper allt på Swerull, Momentum eller liknande.

SKREV OBELIX
Back to Top
Dre View Drop Down
New Member
New Member

Post Options Post Options   Quote Dre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2010 at 11:30

Låter som en bra idé detta, ska kika bakom kåpan så snart jag har tid och plats att greja. Är packboxen den som tätar runt ingående axel eller? Får kolla om de är metriska men det kanske de är om det var så på hans valp. Tackar för tipsen! =)

Back to Top
H.Hansen View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Post Options Post Options   Quote H.Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2010 at 11:36
Jag kan inflika att på min första bak axel hade tidigare ägare gjort något liknande , backat i något och fått en buggla på kåpan, och sedan kört tills det blev hål i den , först då hade han knackat ut bugglan och svetsat, följden av detta blev att både kronhjul och pinjong vart skadade, visst det gick att köra, jag körde säkert i ett år med detta och fyllde bara på olja i axeln innan jag kom över en axel och bytte.

Angående lagerna ute i hjulen var det inte så lätt som Obelix skriver att få tag i dem , trotts det är mm lager. Swedol eller swerull som Obelix skriver kunde inte skaka fram dem. Alltyko har stängt tills den 9/8 de andra som säljer lager åtminstonne i linköpings trakten har också semester stängt, tror de följer Eropas industri semester.
Jag skall kolla men kulager .se nu i dag och e om inte de har lager och packbox, vart tippsade om de själv då andra haft bra resultat med köp av lager där
Nä jag hittade inte något lager som passar ute till bakaxeln på deras sida Army 6
MVH Hasse H

Edited by H.Hansen - 29 Jul 2010 at 12:16
Till SALU Volvo Laplander L3314PU "902" med kapell över flaket
Volvo TGB 1314 A
Medlem i Olerum Offroad
Samt Smedjan offroders även kallad Smedjan Invalidos ;-)
Håller till i Skänninge Östergötland
Back to Top
OBELIX View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote OBELIX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2010 at 12:13
Hasse,

Det var ju skit! Trodde det var en enkel sak då när det var metriskt. Kan du skicka numren på lagren till mej så ska jag kolla med Pekka på jöbbet. När vi behövde nya lager till F.D. lådan på Sukan så hade han dom ju i bilen! Kanske han har även det här lagret.....

SKREV OBELIX 

Back to Top
H.Hansen View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Post Options Post Options   Quote H.Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2010 at 13:41
Ja de lagrena finns nog inte på hylla hos den vanliga lager försäljaren har jag fått erfara efter 2 dagars ringande. de går naturligtvis att skaka fram, den som kunde det hade sålt sina senaste runt 2002 för 500 kr + moms , och trodde att radialtätningen skulle kosta ungefär 150 kr. Men det var fullt möjligt att beställa hem.

Trond på Laplander tar 725 NOK för dem utan radialtätning. så jag skall jaga och kolla runt lite till innan jag skickar i väg en beställning.
Volvo TGB 1314 A
Medlem i Olerum Offroad
Back to Top
Ricke View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Ricke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2010 at 14:10
De lagrena jag har i mina axlar är Timken 2788 innerring som är 38.1mm axelmått och 2735x ytterring som är 73.02mm.. Har du svarvat om dina axlar och gjort en distans hasse? Närmsta mm-lager enligt momentums katalog är d:35, D:72, B:17... 
Back to Top
H.Hansen View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Post Options Post Options   Quote H.Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2010 at 14:59
Nä det är nog mitt skutmått som inte visar rätt då Army 38 eller så slarvade vi när vi mätte Army 15
För lager nr på Timken lagret är det samma DVS Timken 2788A innerring och ytteringen heter mycket riktigt 2735X
SKF sitt lager har nästan samma betäckning där heter inner ringen XZK-2788

Packboxen har ett lite skumt nr 4HA-027-5 Och måtten på den har jag inte, den jag har rivit ut är lite demolerad Army 27 och den jag skall ha liggandes i reserv hittar jag inte på just för tillfället så det blir att köpa ny sådan också
Volvo TGB 1314 A
Medlem i Olerum Offroad
Back to Top
Dre View Drop Down
New Member
New Member

Post Options Post Options   Quote Dre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2010 at 15:30

Hasse och OBELIX, tack =)

Har fått tillgång till verkstad och lyft idag så ska plocka bort kåpan och se hur det ser ut under. Återkommer när jag sett hur det ser ut.

Ha en skön lördag så länge.

André
Back to Top
H.Hansen View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Post Options Post Options   Quote H.Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Aug 2010 at 11:34
Kan informera om att terräng axel hade lager packbox mm på hyllan.
Så sådana är nu på väg hem till mej Army 39
Volvo TGB 1314 A
Medlem i Olerum Offroad
Back to Top
Dre View Drop Down
New Member
New Member

Post Options Post Options   Quote Dre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Aug 2010 at 00:39
Oj tiden går sedan jag uppdaterade här =)

Ok uppdat äntligen!

Felet var en att det sitter bultar med låsbrickor på kronhjulet och den ena bulten hade lossnat helt och ramlat ner och satt sig under en kugge under kronhjulet därav tog det tvärstopp :P

Alla bultar som höll fast kronhjulet var samtliga lösa och kunde på vissa dras med fingerkraft.. Så nu är felet avhjälpt och klart..

Lyckligt var skadade det inte mer än en kugg som fick sig en törn men det funkar gött nu =)

Tack alla för intresset!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

This page was generated in 0,094 seconds.