![]() |
Bakaxelproblem C202 |
Post Reply
|
| Author | |
Rookien
Senior Member
Joined: 04 Aug 2008 Location: Kullavik Online Status: Offline Posts: 179 |
Post Options
Quote Reply
Topic: Bakaxelproblem C202Posted: 27 Jun 2010 at 13:03 |
|
Var ute och körde en sväng på landsväg idag och kände att det ryckte till då och då när jag låg på jämn hastighet. Det verkar som att det kommer från bakaxeln och då är det väl troligen pinjongen som håller på att ge upp. När jag lägger in 4 hjulsdriften så försvinner det nästan helt direkt och det beror väl på att framhjulsdriften avlastar bakaxeln.
Vad kan man göra åt detta? Var får man tag på delar? |
|
|
Jag är vad jag heter - Rookie.
Åtminstone på terrängfordon annars har jag mekat gamla Volvo sedan -86. PV, 140 och 240 |
|
![]() |
|
eile
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 27 Jun 2010 at 19:56 |
|
inte för jag tror det är bakaxlen men kolla för säkerhetskull pinjonglagret så inget glapp finns dvs att muttan släppt pga av krackhylsan mjuknat något.
Att en c202 rycker beror nog troligare på el fel ev vacumfel. el glapp vid magventilil eller brytaren bakom handbromstrumman, det finns även en säkring som brukar ställa till det. Vacuum något läck eller dålig backventil och eftersom du åker bensinare utan separat pump så minskar ju vacuuumet ju mer du öppnar gasspjället dvs samma fenomen som på gamelbilar där vacumtorkrna stannade när man som mest behövde dem vid omkörning.
|
|
![]() |
|
Rookien
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 27 Jun 2010 at 20:41 |
|
Tror du att smällandet beror på att fördelningslådan kopplar i och ur 4 hjulsdriften då?
Jag hade ju en ganska tuff terrängkörning för ett par veckor sedan så jag tänkte att det kanske hade slitit på axeln. Men det började väldigt plötsligt så elfel kanske är en troligare orsak. Tack för tipset, ska kollas! |
|
|
Åtminstone på terrängfordon annars har jag mekat gamla Volvo sedan -86. PV, 140 och 240 |
|
![]() |
|
Rookien
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 29 Jul 2010 at 09:07 |
|
Nu har jag äntligen tagit en titt på problemet och det är en backventil på vakuumslangen som spruckit.
På grenröret sitter en slang som är 2dm lång, en backventil och sedan en slang som går vidare till första magnetventilen. Styrningarna till 4-hjulsdrift, kraftuttag och vinch fungerar alltså inte som dom ska och motorn får massor av tjuvluft. Vad är den backventilen bra till och hur nödvändig är den? Och var hittar man en ny? Edited by Rookien - 29 Jul 2010 at 09:07 |
|
|
|
![]() |
|
Ake64
Moderator Group
Joined: 29 Dec 2006 Location: Sweden Online Status: Offline Posts: 2067 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 29 Jul 2010 at 10:43 |
Som eile skrev ovan suger motorn ingen vacum vid gaspådrag och då ska backventilen se till att vacumet behålls i de lägena, mao rätt nödvändig som du har märkt. Fyrhjulsdriften kopplas in vid gaspådrag. |
|
|
Erfarenhet är något fantastiskt. Den hjälper dig att känna igen ett misstag när du begår det på nytt.
|
|
![]() |
|
eile
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 29 Jul 2010 at 10:59 |
|
vaccumtanken på 202 är rätt stor och har du ingen backventil tar det någon minut innan du kan köra iväg när motorn startas samt att den går lite illa innan trycket är uppe, det är inte tvunget med så stor tank jag har en lite vacumtank eftersom jag åker diesel.
Kör du helt utan försvinner servo verkan på bromsar samt att 4x4 slår in vid dubbeltrampning på bromsen.
På skroten hittar du backventiler på andra bilar på slangen vid bromservot några har lösa med slanganslutning på båda sidor minns bara inte vilka så du får väl lyfta på några huvar och titta. Edited by eile - 29 Jul 2010 at 11:01 |
|
![]() |
|
Rookien
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 29 Jul 2010 at 11:52 |
|
Min C202 har ingen vakuumtank alls, slangen går direkt från grenröret till första magnetventilen för fördelningslådan och sedan via grenkopplingar vidare till kraftuttag och vinch.
M.a.o. backventilen är mycket viktig för mig förstår jag. Ska kolla om jag har något bromsservo med backventil liggandes någonstans. |
|
|
|
![]() |
|
Rookien
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 29 Jul 2010 at 13:15 |
|
Är det någon som vet vilket tryck det kan handla om på vakuumet?
Jag antar att det är ganska lite, hittade backventiler för vakuum av mässing med området -0.8 till 12 bar eller -1.0 till 18 bar. Kan någon av dom vara användbara? Edited by Rookien - 29 Jul 2010 at 13:16 |
|
|
|
![]() |
|
Ake64
Moderator Group
Post Options
Quote Reply
Posted: 29 Jul 2010 at 18:41 |
|
Om vi utgår från att atmosfärstrycket är 0 så är max vacuum ca -1 bar. Något övertryck att tala om lär du inte ha så -1 till 0 borde vara vad du behöver.
På tal om backventiler så vill jag minnas att det satt en i plast med vanliga slanganslutningar på mina MB W123 (76-85) som jag hade en gång i tiden. |
|
|
Erfarenhet är något fantastiskt. Den hjälper dig att känna igen ett misstag när du begår det på nytt.
|
|
![]() |
|
eile
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 29 Jul 2010 at 21:14 |
|
klart du har en vaccumtank du har bara inte hittat den, titta under - två kardaner går igenom balken som är vaccumtank nipplen sitter i ena hörnet. mecans backventil funkar nog perfekt
|
|
![]() |
|
Rookien
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 30 Jul 2010 at 06:56 |
|
Jag har haft bilen i två år och det finns fortfarande massor av saker jag inte känner till om den verkar det som.
Ska leta efter tanken senare. Är det backventilen för bensin/diesel du menar eile? |
|
|
|
![]() |
|
Ake64
Moderator Group
Post Options
Quote Reply
Posted: 30 Jul 2010 at 07:06 |
|
Jag hade både en 300D och en 200. Vad jag minns fanns den på båda bilarna och satt i närheten av bromsservot på slangen som gick in mot centrallåset och andra vacuumstyrda prylar.
|
|
|
|
|
![]() |
|
danneape
Senior Member
Joined: 24 Sep 2006 Location: Edsvalla Online Status: Offline Posts: 1982 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 30 Jul 2010 at 12:08 |
|
De backventilerna sitter på alla bilar med vacum servo till bromsarna,, haft flera opel med samma,,
//Danne
|
|
|
Har: c306-79 Fullbody, Audi A6 1,8T-98 and an Yamaha wr400f-00a,, If it aint got engines or titts it aint interresting,,
|
|
![]() |
|
Rookien
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 30 Jul 2010 at 13:01 |
|
Närmsta skroten har semesterstängt denna veckan så jag får ut och leta nästa vecka.
Tack för tipsen! |
|
|
|
![]() |
|
Rookien
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 31 Jul 2010 at 11:23 |
|
Tog en snabbtitt under bilen och hittade vakuumtanken/balken.
Alltid roligt när man får lära sig något nytt! ![]() |
|
|
|
![]() |
|
Rookien
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 31 Jul 2010 at 22:15 |
|
Hallå Eile, kom på att jag nog missförstod ditt senaste inlägg, jag tolkade det som att du menade bildelsbutiken Meca, men det var kanske Merca?
|
|
|
|
![]() |
|
eile
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 31 Jul 2010 at 23:12 |
|
Japp merca var det skriver ofta med ungar i knät så bokstäver saknas ibland.
|
|
![]() |
|
Rookien
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 01 Aug 2010 at 15:39 |
|
Ovanlig är den ju inte: http://www.nextag.com/ATE/booster/brand-html
Gäller bara att det är rätt dimension på slanganslutningarna. Här var det mest Volvo, men den finns på alla möjliga fabrikat som t.ex. BMW och VW mfl. Edited by Rookien - 01 Aug 2010 at 15:41 |
|
|
|
![]() |
|
Rookien
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 04 Aug 2010 at 17:09 |
|
Var på skroten igår och fick tag på en backventil, dom har några TGB11 stående och där fanns likadana backventiler. Nu går den jämnt och fint igen så jag får hoppas att inget tagit skada av dom små rycken som den gjorde tidigare.
Men kan någon förklara varför den beter sig så? Utan vakuum ska ju 4-hjulsdriften ligga i hela tiden och kraftuttag och vinsch ska ju inte kunna kopplas in utan vakuum. Rycken fortsatte även om jag för säkerhets skull kopplade in 4x4 med knappen. |
|
|
|
![]() |
|
eile
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 04 Aug 2010 at 17:27 |
|
har du frinav skrapar kuggarna i varandra utan att få grepp, har du inte frinav känns ett litet ryck när 4x4 slår i specielt om hjulen går olika fort tex sväng eller olika slitna däck fram och bak.
|
|
![]() |
|
Rookien
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 04 Aug 2010 at 19:55 |
|
Inga frinav, men jag känner inga ryck när jag kopplar in 4x4 med knappen under körning, bara när vakuumet var kass.
|
|
|
|
![]() |
|
Post Reply
|
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |