![]() |
Värdet på en "Sugga"?? |
Post Reply
|
Page 12> |
| Author | |
Guten
New Member
Post Options
Quote Reply
Topic: Värdet på en "Sugga"??Posted: 20 Mar 2010 at 18:17 |
|
Jag funderar på vad en Volvo Sugga (TP 21) kan vara värd ungefär. Det handlar om en -57 års modell som varit radiobil, alltså med grön militär färg. Den är däremot ombyggd så det finns gengas drivning, egentligen inte mycket arbete att ta bort det om man vill ha den som ren bensinare igen. Den blev avställd på hösten -84 och har inte varit igång sedan mitten/slutet på 80-talet. Den har stått under tak i ett uthus så den ser inte så hemsk ut, ytrost, ska va riktig i motor och så.
|
|
![]() |
|
volvopower
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 21 Mar 2010 at 19:40 |
|
Hej trevligt med suggor, jag är intresserad av en oxå....
Är även intresserad av gengasaggregatet om det nu blir "över"
Hare Göran
|
|
|
volvopower
|
|
![]() |
|
Guten
New Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 22 Mar 2010 at 20:19 |
|
Jo vi får se, min fundering just nu är vad priset på en sådan sugga kan bli?
|
|
![]() |
|
Beau
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 22 Mar 2010 at 20:50 |
|
Kan du lägga in några bilder på Suggan så blir det lättare att uppskatta värdet. Men mellan 20.000 - 50.000:- skulle jag tro.
|
|
|
Valp 9033, PV-jeep 9031, tgb 1111, 2xSugga 915,Släp 301MT
|
|
![]() |
|
eyescreamtattoo
New Member
Joined: 23 Mar 2010 Location: Ystad Online Status: Offline Posts: 3 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 23 Mar 2010 at 10:44 |
|
Sälj den till mig;)?
|
|
![]() |
|
klanen 1
Junior Member
Joined: 02 Jun 2009 Location: stockholm Online Status: Online Posts: 96 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 23 Mar 2010 at 18:14 |
|
tippar på 50.000-80.000
|
|
![]() |
|
Beau
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 23 Mar 2010 at 18:31 |
Bilen saknar fungerande bromsar, obesiktigad, motorn startar ej men karossen är i skapligt skick. Att Suggan är utrustad med gengasagregat höjer ju värdet med 10.000 eller mer. Vi talar nu om en försäljning i Sverige. Skall vi säga 30 000 - 55 000.
|
|
|
Valp 9033, PV-jeep 9031, tgb 1111, 2xSugga 915,Släp 301MT
|
|
![]() |
|
klanen 1
Junior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 23 Mar 2010 at 18:58 |
|
Tyvärr så går det inte att sälja i Sverige för en rimlig summa.
Är den för billig så byggs den om,
Är den för dyr så är det utlandet som köper. Din summa stämmer.
Skulle man sälja en sugga till utlandet så ska den vara antingen helrenoverad eller helt orörd,
halvdan renovering vill ingen ha. Kollade efter delar hos Altyco, och konstaterade att tyskarna har varit och dammsugit hos honom, så skulle en svensk köpa för att renovera, då måste bilen vara komplett. Men med facit i handen så gör han en brakförlust, om han ska sälja den i Sverige efter renoveringen.
|
|
![]() |
|
Toen
Junior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 23 Mar 2010 at 21:47 |
|
Den är ombyggd, inte renoverad vad jag ser i texten.
Ganska stor skillnad. Klanen1, bara du som snackat om att sälja till utlandet och totalrenoverad. Av den anledningen tror jag att den inte är det utan en hyggligt orginal men ombyggd för just gengas. |
|
![]() |
|
volvopower
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 23 Mar 2010 at 22:37 |
|
Plåten är ju bland det viktigaste,,, svårt och dyrt och tråkigt med rost,, näranog omöjligt att fixa som orginal..
Därimot det mekaniska går väll lättare att reparera eller bygga som man vill,, jag föredrar ju orginal... det brukar fungera bäst.....
Men var och en gör ju såklart som han vill beroende intresse och hur en såpass stor investering ska göras !
Gengas är intressant, skulle gärna vilja prova å bygga.. !
Sugg sugg !!
|
|
|
volvopower
|
|
![]() |
|
klanen 1
Junior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 24 Mar 2010 at 14:43 |
om du börja med att läsa vad tråden handlar om
jag har inte sakt att han ska sälja eller köpa eller något i den stilen
vi disskuterar enbart värdet
jag fick bud på min sugga med radioutrustning som är helt orginal lite rostig i hjulhus och skärmarna 4språng ny skulle med följa
buden låg från 10.000-30.000 och då är den ny bes sen fick jag ett bud från finland och var på väg att skick den
men det var struligt så jag behöll den
|
|
![]() |
|
Toen
Junior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 24 Mar 2010 at 20:48 |
|
Vad låg det finska budet på då?
Jag antar att de flesta här inne är så pass seriösa att om de köper en bil som denna så säljer man den inte utomlands bara för att tjäna pengar (då är man en sosse) utan de köper den för att använda den så klart. ![]() |
|
![]() |
|
eyescreamtattoo
New Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 24 Mar 2010 at 20:58 |
|
Letar efter en sugga,orginal eller höjd,tar tacksamt emot tips? Har ju en högantenn liggandes,,,saknar bara suggan;)
|
|
![]() |
|
klanen 1
Junior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 24 Mar 2010 at 21:31 |
med tanke på att svenska budet låg 15000-40 000 det flesta på den låga sidan
det var bara en som verkade seriös som faktis kunnde tänka sig 50000
alla ville ha bilder
men ingen frågade vad som fans extra
|
|
![]() |
|
Pittbull
New Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 25 Mar 2010 at 19:37 |
|
En nyfiken fråga bara,men ska du köpa en Sugga eller är det en du har och vill sälja?
|
|
![]() |
|
Guten
New Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 25 Mar 2010 at 22:02 |
|
Ja jag har en Sugga som jag börjar fundera på om jag ska sälja. Ska försöka få in några bilder på den så ni får se.
|
|
![]() |
|
Pittbull
New Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 26 Mar 2010 at 04:50 |
|
Ja om du ska sälja den så får du nog ställa dig frågan om det är pengar du vill ha eller om du vill bedriva välgörenhet.Ska du tjäna dig en slant så får du nog exportera den och annonsera på Mobile.de eller Milweb.net eller så bedriver du välgörenhet och annonserar den på Blocket för 15-20000:- .Det är många som vill ha en Sugga i Sverige men de flesta tror att det är samma priser på dem som det var på 90-talet vilket gör det svårsålt.Och att exportera en bil är ju inte mer onaturligt än att importera en,och det gör vi ju en hel del i det här landet. (är man Moderat om man importerar och Sosse om man exporterar?
|
|
![]() |
|
TL 13
New Member
Joined: 29 Nov 2008 Location: Sverige Online Status: Offline Posts: 37 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 26 Mar 2010 at 07:37 |
|
Att sälja den för 15-20 000:- är knappast välgörenhet - det är korkat.
Det finns personer i Sverige som är villiga att betala 50-75000:- för en original sugga i ett inte alltför dåligt skick, det har senaste årens försäljningar visat.
Vill man tjäna mer pengar är det utomlands som gäller.
Frågar du personer som gärna skulle vilja ha en sugga kommer de att värdera den så lågt som möjligt (dum vore han ju annars) för han vill inte betala mer än nödvädigt. Frågar du mig som inte vill ha någon så kommer jag att sätta ett betydligt högre pris - för jag jämför med vad andra betalat - inte vad de ville betala, för det är två helt olika saker.
Vill du egentligen behålla den - gör det.
Vill du sälja den - gör det, men se då till att ta betalt.
|
|
![]() |
|
H.Hansen
Moderator Group
Joined: 24 Sep 2006 Location: Sweden Online Status: Offline Posts: 4878 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 26 Mar 2010 at 07:40 |
|
Oavsett politisk inställning så är det bilar och det som är runt dem vi diskuterar här på terrängbil.net
Så några "mallar" för hur olika politiska grupper hanterar sina bilköp ber vi att ni undviker att diskuterar här. . Det hör inte hemma här. hur oskyldig avsikt man än har med dem så finns det alltid olika uppfattningar. Det får man ha, men politiska diskussioner från säger vi bestämt oss här. Dem får ni ventilerar på lämpliga forum för just det. Admin/Modertorer Edited by H.Hansen - 26 Mar 2010 at 07:45 |
|
|
Till SALU Volvo Laplander L3314PU "902" med kapell över flaket
Volvo TGB 1314 A Medlem i Olerum Offroad Samt Smedjan offroders även kallad Smedjan Invalidos ;-) Håller till i Skänninge Östergötland |
|
![]() |
|
eyescreamtattoo
New Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 26 Mar 2010 at 08:32 |
|
Eh,suggor är INTE svårsålda alls ju. 36 köpte jag min för och han fick en bunke som ville köpa den. Sätt ett pris eller bud,så enkelt är det! Då har du ryggen fri om ngn bjuder högre än du satt ut den för.
|
|
![]() |
|
Squiddy
New Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 24 Jul 2010 at 21:55 |
|
Hej!
Jag har en sugga som jag funderar på sälja, den har stått avställd i en lada några år men det kördes in för egen motor då den ställdes dit, till denna finns det även bensindunkar och radiobord. Någon som skulle kunna uppskatta värdet på denna? och vilka ställen kan man sälja denna förutom det vanliga som blocket, tradera? Folkhar sålt till utlandet också? Vad gäller då? Tacksam för er hjälp /Bo Fabrikat: VOLVO TP 21 Färg: GRÖN Fordonsår: 1957 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Edited by Squiddy - 24 Jul 2010 at 21:56 |
|
![]() |
|
klanen 1
Junior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 25 Jul 2010 at 10:03 |
|
ser bra ut varför ska du sälja |
|
![]() |
|
Squiddy
New Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 25 Jul 2010 at 14:57 |
|
Jag använde den inte och den står bara.
någon som kunde besvara mina frågor? Edited by Squiddy - 25 Jul 2010 at 19:56 |
|
![]() |
|
klanen 1
Junior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 25 Jul 2010 at 20:26 |
|
tror ca 50-75000
ser inte ut att vara rost
|
|
![]() |
|
TL 13
New Member
Joined: 29 Nov 2008 Location: Sverige Online Status: Offline Posts: 37 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 25 Jul 2010 at 20:38 |
|
Du kan nog få lite mer än 50-75 000 eftersom den ser ut att vara i bra originalutförande. Dessa bilar börjar bli sällsynta och eftertraktade - men se till att hitta någon som uppskattar bilens skick, de är ofta beredda att betala lite extra. Vore synd om den blev "träskmonster" - det finns andra objekt som lämpar sig bättre till det - den här bör bevaras som original.
Väljer du att annonsera utomlands får du räkna med det dubbla priset.
|
|
![]() |
|
Squiddy
New Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 25 Jul 2010 at 20:39 |
|
Jag vill sälja den och självklart inte ge bort dem åt som ni säger något träskmonsterm, därav skrev jag här för hjälp
Om man ska sälja vad ska jag tänka på då? Vilka sidor kan användas för/nackdelar? Utlandet, är det värt sälja till och isfall är det krånligt och vad bör man tänka på? Edited by Squiddy - 25 Jul 2010 at 20:40 |
|
![]() |
|
klanen 1
Junior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 26 Jul 2010 at 09:52 |
tror att finanskrisen ligger och spökar så att sälja nu är nog kört om man vill ha bra pris
har tittat på mobile.dk och dom suggorna är svårsålda dom har legat ute länge (priser 55-240 000)
|
|
![]() |
|
Toen
Junior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 27 Jul 2010 at 14:47 |
För att sälja till utlandet krävs nästan alltid att den skall vara inreggad och körbar, mao fullt fungerande och godkänd för svenska vägar. Det kostar altså en del om man nu vill få ut de fantastiska belopp utländska köpare erbjuder, men så är det alltid. Spekulationer: Säg att du får 70k i utlandet och det kostar 20k att få den i ordning så att det bara är att vrida runt nyckeln och åka så kan man kanske få 50k här hemma utan att göra massor. |
|
![]() |
|
Bajon1
Senior Member
Joined: 08 Jan 2008 Location: I ett SK 24 Online Status: Offline Posts: 2306 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 27 Jul 2010 at 16:16 |
|
Enligt min mening (som ni säkert redan känner till) så bör dessa fordon ej säljas till utlandet,då dom blir mer och mer sällsynta,speciellt i så här fint skick.
Och är dom en gång sålda till utlandet så kommer dom garanterat aldrig tillbaka till sverige igen. |
|
![]() |
|
OBELIX
Senior Member
Joined: 23 Jan 2009 Location: Söderköping Online Status: Offline Posts: 1644 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 27 Jul 2010 at 16:36 |
|
Då är det väl bara att svenska köpare får bjuda över vad som bjuds i utlandet då! Jag ber om ursäkt- men hade jag en vara, oavset vad det är- och blir bjuden mer nån annanstans så säljer jag den dit. För visst är det väl så att om man har bestämt sej för att sälja så finns det väl en anledning till det? Och man vill väl ha ut så mycket som möjligt för varan.
Sen är det ju som Toen skriver i det här fallet med Suggan, om det krävs 20K pengar och massa arbete för att få ut dom där extra slantarna så får man ju väga det mot vad man får för den i befintligt skick. Och det gäller ju oavsett om kunden kommer från Finspång eller Düsseldorf.
SKREV OBELIX Edited by OBELIX - 27 Jul 2010 at 16:37 |
|
|
Ordförande för Olerum Offroaders och medlem i Smedjan Offroaders
Min pixbox sida med bilder VOLVO XC 903 -63, VOLVO 745 -89 |
|
![]() |
|
Post Reply
|
Page 12> |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |