![]() |
Värdet på en "Sugga"?? |
Post Reply
|
Page <12 |
| Author | |
TL 13
New Member
Joined: 29 Nov 2008 Location: Sverige Online Status: Offline Posts: 37 |
Post Options
Quote Reply
Topic: Värdet på en "Sugga"??Posted: 27 Jul 2010 at 17:28 |
Jag förmodar att samma "moraliska" syn även gäller för import av fordon till Sverige.
För övrigt instämmer jag med Obelix.
|
|
![]() |
|
Karl XI
Senior Member
Joined: 22 Jul 2007 Location: I en 1315 Online Status: Offline Posts: 1058 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 27 Jul 2010 at 19:10 |
Okej !!! Om vi nu går lite längre och alla näriga säljer sina bilar utomland för att få så mycket som möjligt ut av dom. Så förstår väl du med att bilarna kommer ta slut en dag och priserna gå upp. Så i slut ändan får vi själv betala ett högt pris för våra bilar Då tycker ja att det är bättre bilarna blir kvar i sverige och att alla har råd att köpa sig en terrängbil tillvettigt pris och ut och köra i terrängen med. Mvh Arg Arnberg |
|
|
Stick och brinn
|
|
![]() |
|
klanen 1
Junior Member
Joined: 02 Jun 2009 Location: stockholm Online Status: Offline Posts: 96 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 27 Jul 2010 at 19:20 |
|
men när alla är slut så kommer vi säker på någon annan bil som inte någon vill ha typ tl11 tl12
och då kanske vi betalar dess rätta värde
det enda som jag inte förstår hur vi kan betala ca70-100 000 för ett vrak och upptill 500 000kr bra för dom är amrikanare
|
|
![]() |
|
Bajon1
Senior Member
Joined: 08 Jan 2008 Location: I ett SK 24 Online Status: Offline Posts: 2304 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 27 Jul 2010 at 19:24 |
![]() |
|
![]() |
|
Ake64
Moderator Group
Joined: 29 Dec 2006 Location: Sweden Online Status: Offline Posts: 2062 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 27 Jul 2010 at 19:29 |
|
|
|
|
Erfarenhet är något fantastiskt. Den hjälper dig att känna igen ett misstag när du begår det på nytt.
|
|
![]() |
|
eile
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 27 Jul 2010 at 20:01 |
|
Jag lade ut min "laplander camper" dvs en c202 på denna sida och då inom kort hamnar den även på googles bildsök mm. goglar själv så ser du var både bilder och gamla annonsen hamnat - ganska attarktivt eller hur?
Fick flera köpare som var beredda att betala riktigt bra men även några som bara bjöd vad de tyckte den vara värd i deras länder vilket var över 100k i vår valuta. Nu ändrades förhållandena något och annonsen drogs tillbaka. Men ev blir den ändå till salu igen. http://www.carandclassic.co.uk |
|
![]() |
|
lostmygun
New Member
Joined: 28 Sep 2006 Location: Sweden Online Status: Offline Posts: 38 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 28 Jul 2010 at 02:50 |
|
För att lägga en teoretisk synvinkel på det hela:
1. Priset styrs av tillgång och efterfrågan. I Sverige är alltså tillgången på suggor större alternativt efterfrågan mindre än i andra delar av världen. Sådana skillnader har en förmåga att jämna ut sig på en fri marknad. 2. En viss skillnad kan kvarstå beroende på logistiska faktorer. Det kostar helt enkelt pengar att åka och titta på och därefter flytta grejer längre sträckor. 3. Man ska vara försiktig med att basera ett värde på begärda priser. Dessa kan avvika från avslutade affärer. Om nu teori även fungerar på suggor så innebär det att priserna kommer att utjämnas. Det vill säga troligen stiga i Sverige. Kul för de som har bilar, tråkigt för de som vill köpa. Att av kulturella skäl sälja billigt för att bilen ska stanna inom landet kan lätt bli fel, även om jag förstår tanken. Låt oss tänka att jag får köpa en bil av dig för 30 kkr. Jag (gud förbjude) avlider kort efter jag köpt bilen. Av en slump träffar du en tysk med en biltransport på färjan när du ska köpa pilsner i Tyskland. På flaket står din gamla bil. Han berättar att han gett nästan 100 tusen mer än vad du fick av mig. Förutom dödsfall skulle svårare sjukdom, skilsmässa och arbetslöshet och en rad andra händelser kunna tvinga fram försäljningar. Frågan är hur många som skulle dela med sig av pengarna till föregående ägare. Sånt har har åtminstone enligt mig lätt att falla i glömska snabbt. Jag tycker inte entusiaster ska tjäna pengar på varann, men är tveksam till att ge bort stora värden bara för man hittat rätt köpare. De gånger jag sålt bil utomlands har antingen köparen haft med sig transport eller kört bilen med mina svenska skyltar ur landet, inte helt enligt boken, men väldigt smidigt. Då krävdes att man skickade in skyltar, regbevis samt en kopia på bilens nya (utländska) regbevis för att den skulle trilla ur bilregistret. Min erfarenhet är att ju längre avståndet är mellan köpare och säljare, desto viktigare blir det för båda parter att det finns bra bilder att skicka. |
|
![]() |
|
micke86
Junior Member
Joined: 25 Sep 2007 Location: Sweden Online Status: Offline Posts: 81 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 28 Jul 2010 at 12:20 |
|
Men visst måste dom betala rätt bra i sverige med? Ja vet dom betalade ju 66 plus moms på auktion för en, och då är den inte civilreggad och saknade radio m.m. Men som sagt så finns det ju säkert fler utomlands som är beredd på att slanta upp.
|
|
![]() |
|
eile
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 28 Jul 2010 at 12:47 |
|
Det låg en på ebay förrut minns ej priset men det var väl några hundra tusen i svenska pengar.
|
|
![]() |
|
bloodwheel
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 01 Aug 2010 at 09:56 |
|
Jag vet en som köpte en sugga för 25 och den är rostig.
Och fick bud på 10papp mer av en tysk.Som den står!
Fast den är ju inte till salu.
Även säljaren fick högre bud än mitt ,men då hade jag köpt den.
Så runt 75 tycker jag personligen att den är värd av det jag kan se på bilderna.
Dom växer inte på träd längre.
|
|
![]() |
|
Magnusarnold
New Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 21 Aug 2010 at 03:36 |
|
det måste varit min gamla, å den var bannemig ett lik, annonserade ut den för 8 om jag inte minns fel, den var varken orörd, körbar eller original. Däremot var den vit, hade en merca diesel som inte varit startad på ett år.
Jag blev fullständigt nerringd från tyskland, danmark, holland osv. Roligt nog stannade den i sverige, hade en tysk bjudit 26, hade den hamnat i tyskland. F.ö fattar jag inte hur det kan vara möjligt att det ska kosta 20k att få liv i en sugga. slipa brytarna, slipa lite i locket, slipa lite på rotorn, vrom så går den. banka isär hjulcylinder, slipa lite på kolvar, slipa lite i cylindern, sätt ihop x 4, lufta, voila, bromsar. Resten fungerar bara. Lämnar ni in era volvosuggor på bilia? |
|
![]() |
|
H.Hansen
Moderator Group
Joined: 24 Sep 2006 Location: Sweden Online Status: Offline Posts: 4868 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 21 Aug 2010 at 12:55 |
|
Lite OT men jag blev stannad av 2 st ryssar och 2 tjecker på parkeringen på Eruro trailen,
Och det började prata på väldigt dålig engelska, när de såg min TGB 13 tröja. de undrade om jag hade en sådan och om den var till salu. Och jag svarade att jag hade en men att den inte var till salu. Och om jag fattade de rätt så började ryssen bjuda 50 papp för bilen tjecken kontrade direkt med 60 papp och ryssen höjde till 70 papp på loppet av 2 min. Nu var jag både trött och förstog bara hälften av vad de sa, så i stället för att sälja dyrt hänvisade jag dem hit till köp och sälj. Skumt att de vill betala så mycket för något de inte ens sett, nu var de bara intresserade av 13 och 20 bilar på grund av utväxlingen i axlarna så jag misstänker att de plockat av dem och lämnat resten om jag sålt. Så slut på OT Varför jag skrev detta är att det är helt klart en annan prisbild på bilarna på andra sidan östersjön. visst det är kanske synd att de försvinner ut ur landet ,specielt suggor som det inte finns allt för gott om. men de verkar då ha pengar och är villiga att betala om det behövs. H.Hansen
|
|
|
Till SALU Volvo Laplander L3314PU "902" med kapell över flaket
Volvo TGB 1314 A Medlem i Olerum Offroad Samt Smedjan offroders även kallad Smedjan Invalidos ;-) Håller till i Skänninge Östergötland |
|
![]() |
|
bloodwheel
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 21 Aug 2010 at 16:15 |
|
Nämen tjenare magnus...
Visst är det din gamla kärra,har samlat på delar för en snabb renovering.
Blir nån gång efter årsskiftet...
|
|
![]() |
|
Magnusarnold
New Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 22 Aug 2010 at 19:43 |
|
Grymt. verkligen frän bil är det. Du verkar ju inte rädas rosten heller, jag hatar rost och klarar knappt tanken på att svetsa i eländet. Iofs får jag väl säga att det verkar vara rätt trivsam plåt i de där gamla bilarna.
Sen var det väl framförallt dörrarna som var riktigt kassa så ordnar du andra såna så är det ju prima liv. Var det en tysk som bjöd tio till alltså? Tokigt. |
|
![]() |
|
Post Reply
|
Page <12 |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |