Terrängbil.net - Forum Homepage
Forum Home Forum Home > Terrängbil > Övrigt - Everything else
  New Posts New Posts RSS Feed: Försäkringskonstighet!!!
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Försäkringskonstighet!!!

Post Reply Post Reply
Author
Senior Member
Senior Member

Online Status: Offline
Post Options Post Options   Quote Seglarn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Försäkringskonstighet!!!
    Posted: 19 Jan 2010 at 17:43
Har idag fått försäkringen på min Valp alltså L 3314 från Trygg Hansa. Helförsäkring 1.080 kr/år. Fick också min försäkring på min 11:a från IF, den kostar 1.112 som halvförsäkring. Kollar då med Trygg Hansa betr 11 bilen. Helt plötsligt tar Trygg den på helförsäkring  inkl vagnskada för 800 kr!!!!/år. 11:an är alltså 300 billigare/år än Valpen. Skillnaden mot IF är ju enorm.
Bor I NORA
TGB 20
TGB 11(Såld till Danmark)
TGB 3314 ombyggd (Till Salu)
Land Cruiser 120 Expedition
Mitsubishi L200
BMW K75 RT (Till salu)
Polaris Trail RMK
Back to Top
OBELIX View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote OBELIX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2010 at 18:35

T-H är det bästa bolaget för oss. Det finns att läsa i flera trådar. Min Valp är helförsäkrad där, med självriskeleminering kostar den 1040/helår, utan den- 840/helår.

SKREV OBELIX
Ordförande för Olerum Offroaders och medlem i Smedjan Offroaders
Min pixbox sida med bilder
VOLVO XC 903 -63, VOLVO 745 -89
Back to Top
fremar View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote fremar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2010 at 20:34
Har inte priserna framför mig nu men min 20-bil (klassad tung lastbil) Blev ca 3000 billigare per år
med Trygg-hansa jämfört med IF.
Precis som Obelix skriver så är det  Trygg-hansa som verkar gälla för oss, oavsett bilmodell.
Bra paugar ska ha bra mad..
tgb 20
scania v8
Back to Top
JDW View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote JDW Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2010 at 21:29
En håller med till, hade samma belopp på Länsförsäkringar resp Trygg Hansa- fast för halv resp helår!
(vart bråttom att försäkra inför en hemkörning på 40mil efter telefonaffär)

När jag haft TH nästan 1 år ringer en säljare med myndig stämma o säger " Kör du verkligen 1000mil/ år" med den där??

Näej säger jag tveksamt o tror det blir ändring fom nästa avtalsperiod, då sänkte han priset med några hundralappar RETROAKTIVT!! Army 44
Vattenfall C303 m spel
Back to Top
H.Hansen View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Post Options Post Options   Quote H.Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2010 at 13:49
Hm jag har bonus klass 7 och lyckade även få med min glesbyggs bonus som jag hade i åmot (gjorde några kr)
Och jag betalar 1511kr året för enbart trafikförsäkring och 10 000 km körsträcka om året. Hos L-F
måste ha en jäkligt dåligt avtal med andra ord då Army 21
Till SALU Volvo Laplander L3314PU "902" med kapell över flaket
Volvo TGB 1314 A
Medlem i Olerum Offroad
Samt Smedjan offroders även kallad Smedjan Invalidos ;-)
Håller till i Skänninge Östergötland
Back to Top
Mollberg View Drop Down
New Member
New Member

Post Options Post Options   Quote Mollberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jan 2010 at 15:00

Hojt!

Hittade denna länken, som kanske kan vara till nytta(och nöje) för oss!
Back to Top
eile View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote eile Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jan 2010 at 15:53
haft åtskilliga fullbonusar på L-F  bytte till trygghansa och mer än haverade premien.

Back to Top
SBAT View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote SBAT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jan 2010 at 20:33
Min Helförsäkring hos TH låg på 16000 kr, men fick ner den till hälften(!!) när jag bytte till Sveland. 40an däremot har vi hos TH, som veteranlastbil, 800pix tror jag den ligger på.
Scania SBAT 111 -76
Volvo 142 -69
VW Gylf -02
Back to Top
H.Hansen View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Post Options Post Options   Quote H.Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2010 at 18:12
Försäkrade min 13 i dag hos LF 
Det fick bli de då vi har i stort sätt allt här hemma försäkrat hos dem.Och jag var ändå tvungen att prata med dem om min avslutade Jeep försäkring.
Fick min 13 halv försäkrad för dryga 1900 kr året. 
Ja då den är tung reggad så ville de fundera lite innan jag fick något pris ?
Det var lite osäkra på värdet på en sådan och jag ville veta vad man fick utifall olyckan var framme och det tex började brinna eller om förvaringsplatsen började brinna och det vart skador på den.
Men runt 50000 kr kom vi överens om att värdet borde ligga på, för en veteranlastbil med dryga 1000 mil på mätaren Army 30.

Skall ta och höra med TH i morgon vad de skulle ha för samma försäkring. och vad de värderar dem till 
Volvo TGB 1314 A
Medlem i Olerum Offroad
Back to Top
H.Hansen View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Post Options Post Options   Quote H.Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2010 at 18:24
THs pris Army 6

Halv försäkring År 3698 kr Mån 327 kr

Edited by H.Hansen - 29 Jul 2010 at 18:26
Volvo TGB 1314 A
Medlem i Olerum Offroad
Back to Top
danneape View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote danneape Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2010 at 23:40
Jösses hasse,, min tgb20 ligger under 2 papp om året helförsäkrad,,,
//Dane
Har: c306-79 Fullbody, Audi A6 1,8T-98 and an Yamaha wr400f-00a,, If it aint got engines or titts it aint interresting,,
Back to Top
H.Hansen View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Post Options Post Options   Quote H.Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2010 at 09:40
Ja jag fattar inte varför mina försäkringar blir så mycket dyrare Army 6
Kommer inte ens i håg när jag hade en försäkrings skada som jag var skyldig till senast.
Men för 5 år sedan blev jag på körd bakifrån och de fick klösa in min då 5 dagar från inköp gamla 740 i fint skick.
Men det påverkade inte min premie på något vis, då jag stog still och några ungdommar missade det å blåste in i mej i 90 knyck. som tur var gick det bra med ungdommarna. var jag ju bara en som råkade ha otur
Volvo TGB 1314 A
Medlem i Olerum Offroad
Back to Top
Ake64 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Post Options Post Options   Quote Ake64 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2010 at 13:34
Nä försäkringspremier blir man inte klok på.

Jag vet om två identiska valpar med samma ägare. Eller en skillnad är det...den ena är en 62:a och den andra en 63:a.

62:an är 1-200 kr dyrare att försäkra än 63:an. Enda förklaringen bolaget hade, och killen erkände att han inte visste utan gissade, var att det hade skett fler olyckor med 62:or än med 63:or.
Erfarenhet är något fantastiskt. Den hjälper dig att känna igen ett misstag när du begår det på nytt.
Back to Top
Defender1 View Drop Down
New Member
New Member

Post Options Post Options   Quote Defender1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2010 at 01:07
Vet inte om frågan är avhandlad tidigare !!!
Är det någon som har funderat på vad försäkringren täcker, ifall olyckan skulle vara framme under terrängkörning i skogen, istället för att fokusera på hur mycket försäkringen kostar ???
Tgb11 för grovkörning.
Landrover Defender 110 -90, ex MOD för finkörning.
BMW 528i -96 för Urban racing.
Back to Top
H.Hansen View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Post Options Post Options   Quote H.Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2010 at 10:20
Jo vi i Olerum offroad har funderat en hel del över just det och, jag fick till uppdrag att forska lite i ämnet.
Det vi i första hand var intresserade av var hurvida försäkringen täckte andra och tredje part om olyckan skulle vara framme i skogen.
Då hittade jag en tråd om det på 4X4 Sweden. Hm hittar inte den just nu

Men det skiljer sej lite beroende på vilket försäkringsbolag man har naturligtvis.
Klart är då att de allra flesta trafikförsäkringar täcker andra och tredje part om man är på ett område med tillstånd för terrängkörning. Men det finns ju undantag så kolla med just ditt eget försäkringsbolag. 
Den gäller också på ordnade träffar, Där av att alla som ordnar körning är så noga med att det skall finnas en trafikförsäkring, då det annars kan slå hårt mot arrangören om det händer något, 
ja den gäller även om man är ett litet privat sällskap som svängt av vägen för att tex stanna för fika/ grillning och dyligt, så vida man inte visat grov oaktsamhet : alltså en tolkningsfråga eller något som polis kan komma och avgöra vid större olyckor. "detta gäller alltid"

Sen då till halvförsäkring,
Där är det större skillnader, men är det ett arrangeman gäller i regel halvförsäkringens brand-stöld-glas delen. räddning tror jag inte gäller om man nu har det Army 5
Trafik delen gäller likaså , att tänka på innan man ringer och skall försöka få ut en skada är ju att även om man inte är vållande i "normal mening" kan man ju ha varit grovt oaktsam och det kanske är bäst att lösa det mellan de som är inblandade om det bara gäller plåt skador och dyligt.
Och där är det en stor skillnad på försäkringsbolagens syn på det hela. till andra och tredje part räknas oftast inte skador på andras fordon in , utan det gäller mer om någon som råkar befinna sej i skogen gåendes eller liknade blir drabbade på något vis. 

Vad gällande helförsäkring har jag inte ens börjat rota i det, men jag har svårt att tänka mej att det gäller som vid körning på allmän väg, rullar man med bilen långt ute i skogen får man säkert stå sitt kast själv. Ja eller knölar till den eller liknade.
Men det är bara en gissning från min sida. det finns säkert de som fått det ordnat och andra som inte fått någon ersättning.

Jag fick ju fram massor av sidor om just detta ämne. men hittade just nu på morgonen inte tillbaka till den tråden där allt stog och alla bra länkar fanns. 
Men jag kan leta vidare om det finns intresse Army 30

Volvo TGB 1314 A
Medlem i Olerum Offroad
Back to Top
H.Hansen View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Post Options Post Options   Quote H.Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2010 at 13:26
Nu med en stor kopp java Och lite stirrande på skärmen har jag hittat på min tråd angående försäkringar och en tråd där mycket av det som diskuteras är en hel del om vad som gäller.
Volvo TGB 1314 A
Medlem i Olerum Offroad
Back to Top
JDW View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote JDW Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Aug 2010 at 08:51
jag brukar ca varannat år lista mina försäkrade objekt o maila de olika bolagen. spec på hemförsäkringen brukar det bli förändringar.

men som sagt, man vet ju inte förrån man skall ha ut nåt...
Vattenfall C303 m spel
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

This page was generated in 0,063 seconds.