![]() |
Esso Valpen |
Post Reply
|
Page 12> |
| Author | ||
svea
New Member
Joined: 20 Mar 2009 Location: hillerstorp Online Status: Offline Posts: 27 |
Post Options
Quote Reply
Topic: Esso ValpenPosted: 22 Dec 2009 at 16:06 |
|
|
Nu ska esso valpen få ny motor
blir en b230 från en volvo 245 från 88a
bilder kommer jag att lägga in på detta
så jag kan köra vildsvins träffen Edited by svea - 22 Dec 2009 at 16:07 |
||
![]() |
||
OBELIX
Senior Member
Joined: 23 Jan 2009 Location: Söderköping Online Status: Offline Posts: 1630 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 22 Dec 2009 at 17:28 |
|
|
Det ska bli mycket spännanda att följa då jag går i samma funderingar.....
SKREV OBELIX
|
||
|
Ordförande för Olerum Offroaders och medlem i Smedjan Offroaders
Min pixbox sida med bilder VOLVO XC 903 -63, VOLVO 745 -89 |
||
![]() |
||
Johan
Senior Member
Joined: 27 Oct 2006 Location: Rottne, Åby Online Status: Offline Posts: 250 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 22 Dec 2009 at 22:36 |
|
|
Hej, har Esso valpen fått några bättre bromsar?
Mvh Johan
|
||
|
DET ÄR BRA ATT KUNNA ALLT MAN KAN !!!!
ÅBY NORR OM VÄXJÖ |
||
![]() |
||
svea
New Member
Joined: 20 Mar 2009 Location: hillerstorp Online Status: Offline Posts: 27 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 23 Dec 2009 at 01:24 |
|
|
Har hänt lite nu är b23 ur dornator bilen b20 ur valpen
blev sent i garget ... Bilder kommer upp imorron
ja nu är det bättre bromsa tack vare dej Johan
|
||
![]() |
||
OBELIX
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 23 Dec 2009 at 17:03 |
|
|
Hej Svea,
Jag pratade med en "expert" på Volvobilar idag angående motorbyte från B18/B20 till B23/B230. Och diskussionen gällde mest om bitarna passar rakt av. Vi var inte oense på något sätt, men det väckte ju en del funderingar.
Visst är det väl så att på svepet till dom bilar som har B23 och senare så är bultmönstret förskutet så motorn får "rätt" lutning i motorrummet? Så även en B20 skulle luta om man monterar en sån på svepet? För att få rätt lutning på B230 så måste man väl komma över ett sånt svep som satt i 240, sena -75:or? Dom som hade B21 och fortfarande gamla lådan kvar. Det svepet hade rätt bultmönster för M40 låda och lutande motor.
Och när man sätter i en B230 i valpen så kommer den att stå rakt upp i motorrummet med den följden att man bör modifiera lite undertill på motorn. Helst byta tråget och oljepumpen till B20:s grejer- dom passar rakt på. MEN, B230:s oljepump har mycket större flöde än B20, så den vill jag helst behålla. Undrar om det går att montera B20:s oljetråg och modifiera insuget till oljepumpen. En besiktningsman ser ju inte då att man har mixtrat med motorn- för han tittar ju inte under luckan då batteriet sitter på annan plats.
Det enda som jag är lite osäker på vad det gäller bytet är centrumlagret i kopplingen, om man måste byta lagret eller modifiera ingående axel i lådan på något sätt. Ser fram mot att läsa och titta på dina bilder hur det fungerar för dej.
Jag tog med insugspackningen till jobbet och scannade av den, la in uppgifterna i datorn och skapade ett program så jag kan skära ut en plåt i exakt rätt form för att bygga ett nytt insug. Har tänkt att ha långa insugshalsar som går i en båge över toppen och sen ha förgasaren på högersidan av motorn även i fortsättningen. Långa halsar= bra bottenvrid, korta halsar=bra effekt på höga varv- har jag hört......
Lycka till med bytet och berätta med text och bilder hur allt går!!!
Edited by OBELIX - 23 Dec 2009 at 17:04 |
||
|
||
![]() |
||
Kalkyl
Senior Member
Joined: 22 Apr 2009 Location: High Chaparral Online Status: Offline Posts: 206 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 24 Dec 2009 at 13:27 |
|
|
Hej Obelix.
Jag tror att Svea har ett till svep liggande om han inte redanhar sålt det, ska fråga. Smidigast är ju trots allt att sätta motor i rätt vinkel. Bra idé med insuget. Dock onödigt om man tar en motor med sprut. Gamla sprutet (B230 E) lär vara lättmekat och lätt att justera till gott vrid. Att typa om till annan motor är ju faktiskt inget större problem under förutsättning att man inte drar på med för många hästar (+20%). God jul alla på forumet önskar Kalkyl |
||
|
VVT= våga vägra tum. I dett landet använder vi millimeter.
Valpbygge, Niva, Suggaprojekt, Lincoln Continetal -72, Matchless G50 -53 |
||
![]() |
||
Hassefan is back
Senior Member
Joined: 13 Apr 2009 Location: Veberöd Online Status: Offline Posts: 595 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 24 Dec 2009 at 15:08 |
|
|
B23E har 136 Hk
|
||
|
Skapare av Terrängbilens vänner och medlem i Portal Piraterna
|
||
![]() |
||
OBELIX
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 24 Dec 2009 at 20:17 |
|
|
Ja, om Svea har ett svep så underlättar det ju en hel del- För motorn är ju faktiskt konstruerad för att luta, Det kommer man ju inte från. Och det blir ju mer plats på förgasarsidan då också. Visst är det ett lättmekat system det tidiga sprutet, men då gäller det att få tag på en donatorbil till rätt pris och så. En B230 A har jag redan- och jag jobbar lite efter-" man tar vad man har" principen. Ställer mej gärna och svetsar ett par kvällar för att slippa köpa nya delar till motorinstallationen.
Hasse, B23 E som satt i 240GLT/740 GLT8V hade 136 Hk, Men dom B23 E Som satt i 240/740 GLE hade väl 131 Hk? Och B21 E i 240 GLE hade väl 123 Hk om jag inte minns fel.
Men det intressanta är: Vad hade B230 A för effekt? Har glömt bort det men två siffror surrar i skallen, 100 jämt och 116 Hk, Men det kan vara siffror för F eller K motorerna.
I vilket fall som helst så blir det betydligt mer ökning än dom tillåtna 20%:en.
SKREV OBELIX
|
||
|
||
![]() |
||
Kalkyl
Senior Member
Joined: 22 Apr 2009 Location: High Chaparral Online Status: Offline Posts: 206 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 24 Dec 2009 at 21:32 |
|
|
Gillar oxå den principen.
Bifogar en liten lista på Volvomotorer. Bara att välja och vraka. uploads/879/Volvo_spec.pdf Edited by Kalkyl - 24 Dec 2009 at 21:42 |
||
|
||
![]() |
||
Hassefan is back
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 24 Dec 2009 at 21:39 |
|
|
Hk på dom övriga vet jag inte men den jag hade i min toyota Lj70 om frå en 740 och hade 136 enligt papperna ;) |
||
|
|
||
![]() |
||
Johan11
Moderator Group
Joined: 17 Oct 2007 Location: Tvärred Online Status: Offline Posts: 1353 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 24 Dec 2009 at 22:01 |
|
|
B230F har 116hk. Undra om inte B230A hade 112 eller nåt?
|
||
|
Johan Andersson
Volvo TGB11 -75 |
||
![]() |
||
Blaser338
Senior Member
Joined: 12 Aug 2008 Location: Skurup Skåne Online Status: Offline Posts: 349 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 24 Dec 2009 at 22:26 |
|
|
Jag kan ju ha fel, inte 1a ggn men att ngn besiktningsman skulle kolla motorn verkar långsökt men då får man ju bestämt hävda att den suttit i hela tiden man ägt bilen och att man besiktat tidigare :) När det gäller lutningen på motorn så är det viktigaste att oljenivån stämmer vid pumpen/stickan och det görs ju lämpligast genom att fylla på ca 5 dl x-tra olja :) Andra ideer finns men med en "gammal" Volvomotor är det viktigaste att pumpen har olja om det är 4 lr 5 liter i kan kvitta så länge inte oljetrycket sticker för högt och det gör det bara om du fyller i mera än 6l olja i en B20-23. Vad som kan hända är att den "drar" lite olja men det kan man leva med för den kommer inte att ta mera än ca 1l 5000 km om motorn är frisk, vilket är normalt för en volvo. God Jul
|
||
|
TGB 13 Helkaross
C303 älva Audi A6 Quattro Avant Stiga Park Ju jävligare det är ju roligare är det. Medlem i Terrängbilens vänner |
||
![]() |
||
Blaser338
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 24 Dec 2009 at 22:31 |
|
B230 A hade 116 hk det var den som satt i de så kallade 88B-modellerna. Köpte en sådan när jag skulle ha en ny bil och funderade på om jag skulle ha en 88a lr 89a men fick "katalysatorrabatten" på 88B |
||
|
TGB 13 Helkaross
C303 älva Audi A6 Quattro Avant Stiga Park Ju jävligare det är ju roligare är det. Medlem i Terrängbilens vänner |
||
![]() |
||
Blaser338
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 24 Dec 2009 at 22:34 |
|
Nu börjar julglöggen snurra,,,,,,,,,,,,,, B230A är väl förgasarmodellen och om det är så har den 100 precis, i annat fall stämmer de uppgifter jag lämnat tidigare. |
||
|
TGB 13 Helkaross
||
![]() |
||
Johan11
Moderator Group
Joined: 17 Oct 2007 Location: Tvärred Online Status: Offline Posts: 1353 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 24 Dec 2009 at 22:41 |
|
|
B230A är förgasare ja. F är insprutning och kom 88, med 116hk. Har själv haft en 740 88b, med kat, med den i
|
||
|
Johan Andersson
Volvo TGB11 -75 |
||
![]() |
||
OBELIX
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 25 Dec 2009 at 00:03 |
|
|
Tack för bra respons och all info!
Jag köper ju rörkrökar med liten radie och rätt diameter för 9.90 st, och passande rör kostar visst hundra spänn för 6 meter. Insugsplatta med hål för insug och bultar har jag så det är bara att börja bygga egentligen. Men jag vill ha en "skrot-topp" att bulta fast plattan på när jag ska svetsa insugen. Ja ja, det är inte något som står för dörren just nu så mitt samlande av grejer kommer fortsätta. Bromsarna ska ju bytas först i alla fall.
E är väl insprut, F är väl också insprut fast med kat? K motorn är en lustig sak som jag inte kan några fakta kring överhuvudtaget. Hörde att nån sa att den var enkom till den finska marknaden och på 2 L med ett jäkla komp i den, för att inte bli för dyr att skatta i Finland. Har ingen aning om det stämmer. Synd att marinmotorn Med dubbelförgasare inte hamnade i nån bil. Den borde ha hetat B250 B i så fall............
Så F motorn med kat tar ner effekten från 136 till 116 kan man väl säga då?
GOD FORTSÄTTNING ÖNSKAR OBELIX
|
||
|
||
![]() |
||
Kalkyl
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 25 Dec 2009 at 08:00 |
|
|
Ang det här med hästkrafter och typning så verkar det ju inte vara något större prblem. Nalle fick ju igenom B30:an utan problem. Det enda de hade synpukter på var att inte axelbelastningen överskreds.
Kan ni alla öppna listan i min förra post? Där finns alla varianterna på Volvos motorer med angivna HK/Kw. Där är dock inte någon förklaring på vilka som är förgasare el. sprut. Hälsar Kalkyl |
||
|
||
![]() |
||
Seglarn
Senior Member
Joined: 23 Sep 2006 Location: Sweden Online Status: Offline Posts: 848 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 25 Dec 2009 at 08:33 |
|
|
Angående effekt har jag för mig att 108 Hk var en siffra som fanns på vissa. 108 o 116, men 112 har jag aldrig hört.
|
||
|
Bor I NORA
TGB 20 TGB 11(Såld till Danmark) TGB 3314 ombyggd (Till Salu) Land Cruiser 120 Expedition Mitsubishi L200 BMW K75 RT (Till salu) Polaris Trail RMK |
||
![]() |
||
Kalkyl
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 25 Dec 2009 at 08:56 |
|
|
Se listan: B230A 112HK / 5000rpm
Allt enligt volvos egen verkstadshandbok Edited by Kalkyl - 25 Dec 2009 at 08:57 |
||
|
||
![]() |
||
Hassefan is back
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 25 Dec 2009 at 12:12 |
|
|
B230K är en motor som satt i vissa 740 bilar som skulle gå till Canada, den har förbränningsrummen i kolvarna o inte i toppen som vanliga motorer vilket gör att det inte är så lätt att hitta en topp om remmen packar ihop
|
||
|
|
||
![]() |
||
OBELIX
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 26 Dec 2009 at 09:42 |
|
|
Kalkyl,
Jodå, inga problem att se listan! Men den visar ju inte direkt vad det är för skillnad på dom olika motorerna- Som du själv påpekar. Det var ju flera likadana beteckningar med olika effekter. Och det väcker ju mina funderingar. Sen saknades alla B21:orna.
SKREV OBELIX
|
||
|
||
![]() |
||
Kalkyl
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 26 Dec 2009 at 09:52 |
|
|
Ja.....He, he
vete fan vart B21:orna tog vägen???? Skillnaden på de olika motorerna är oftast i komp och bestyckning (sprut el förg). I boken är visserliget angivet vilket konp resp motor har. Man kan väl mest använda listan för att veta vad som finns. Berätta för SBP vilken motor det är man har, eller så .Volvo använder antagligen någon sorts jättetombola när de väljer motor till resp bil. Låda med för den delen. Jag har iaf inte lyckats få någon logik i det hela. Förklarar sig Kakyl |
||
|
||
![]() |
||
Hassefan is back
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 26 Dec 2009 at 12:13 |
|
|
B21 är en bra motor med en enda nackdel....när det börjar luta lite så kommer den att börja blåryka som attan, är någon oljekanal som inte är som den skulle när resten blev det
Satsa på B23 motorerna istället då dom har kraftigare vev o ramlager än B230 som även kallas "lättviktsmotorn"
Och oljepumpar som ger bra tryck finns det gott om, vi körde med torrsump på en prostockbil jag pillade på innan, där fick vi vända p-boxarna så dom satt fel....pumpen pumpade så mycket att den sög in luft om dom satt rätt
|
||
|
|
||
![]() |
||
Hassefan is back
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 26 Dec 2009 at 13:02 |
|
|
|
||
![]() |
||
AndersG
New Member
Joined: 09 Jan 2009 Location: Uppsala Online Status: Offline Posts: 27 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 26 Dec 2009 at 13:08 |
|
|
||
![]() |
||
Hassefan is back
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 26 Dec 2009 at 14:02 |
|
|
Rätt AndersG
|
||
|
|
||
![]() |
||
OBELIX
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 26 Dec 2009 at 14:33 |
|
|
Jag hade en B23 i min 244 GLE, den var borrad till 2.5 L och hade marinvev med fullmotviktsslängar. R-Sport turbo och en satans massa hästar- och den motorn höll bra! Men nu pratar vi bara ett enkelt motorbyte, dels för miljöns skull och sen för att få lite mera vrid i den. Vill ju inte att drivlinan ska få för mycket stryk! Min 745 har gått 48.000 mil nu, drar 0.7 L på långfärd och går som en dröm! Det är det som har varit den viktigaste faktorn vid val av motor.
Men visst har ni rätt i att just B23 är att föredra som motor.
SKREV OBELIX
|
||
|
||
![]() |
||
Hassefan is back
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 26 Dec 2009 at 18:55 |
|
|
Obelixen...kolla länkarna några svar upp, där ser du hur det kommer se ut med motorn i en valp
|
||
|
|
||
![]() |
||
Kalkyl
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 26 Dec 2009 at 23:50 |
|
|
Hasse. Är det automat på den B23:an (B230:an)? Jag tycker mig skymta en oljekyl bakom passagerarstolen? Sprängkåpan ser ut som aut.
|
||
|
||
![]() |
||
Hassefan is back
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 27 Dec 2009 at 00:27 |
|
|
det är automat ;) bilderna är lånade från
Edited by Hassefan is back - 27 Dec 2009 at 00:28 |
||
|
|
||
![]() |
||
Post Reply
|
Page 12> |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |