Terrängbil.net - Forum Homepage
Forum Home Forum Home > Terrängbil > Volvo TGB 11/13/20
  New Posts New Posts RSS Feed: Varvtal i 80km/t
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Varvtal i 80km/t

Post Reply Post Reply
Author
Junior Member
Junior Member

Online Status: Offline
Post Options Post Options   Quote w_larsson Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Varvtal i 80km/t
    Posted: 29 Jul 2009 at 00:16
Någon som vet, utan att gissa, vilket varv man har i 80 km/t på en 11:a ?
Back to Top
ErikC304 View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Post Options Post Options   Quote ErikC304 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2009 at 14:11

En 13-bil varvar 4000 i 92km/h på 7.1:1 total utväxling. Elvan har 5.99:1 i total utväxling. Med ledning av det så ligger elvan på ungefär 3000 varv vid 80km/h.

Back to Top
w_larsson View Drop Down
Junior Member
Junior Member

Post Options Post Options   Quote w_larsson Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2009 at 16:36
Oj, betydligt mindre än jag trodde!
Back to Top
ErikC304 View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Post Options Post Options   Quote ErikC304 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2009 at 23:25
Army 23 De här kärrorna är ju inte precis tystlåtna och det mesta av det man uppfattar som varv är nog kylfläkten. En hel del transmissionsljud kompletterar den fonetiska upplevelsen.
Back to Top
robban.f View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote robban.f Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2009 at 14:57
Army 7 Det är ju den fonetiska upplevelsen som uppskattas mest under körning på landsväg.
Komforten, den otroliga vägkänslan som letar sig upp genom rattens rörelser samt att det regnar in lite här och var under dåliga väderförhållanden är ju småsaker jämfört med den fonestiska upplevelsen. Hehehe.

Otroligt konstigt att man alltid uppskattar vardagsbilen så mycket mer efter ett par mil landsväg i TGB´n....
Kan ju tilllägga att jag kör med 2,5" avgassystem och minimal stående simons-dämpare monterad bak på utsidan av hytten på min BPTGB1317 Army 3 Hörselkåpor är ett måste för att inte få permanent hörselskada.
I skogen (tomgång) smyger den dock som en ande i filt-tofflor.

Robban F
www.forslundfoto.se
Volvo Batteriplatsterrängbilspickup 1317

Gilson HYDRO 16 trädgårstraktor 1976
2st Roper Rally 12hk åkgräsklippare
Öggestorp Regent 580 1985
Back to Top
OBELIX View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote OBELIX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2009 at 17:49
Hej på er,

Jag måste också få ett ord med i diskussionen. Jag kollade upp min XC 903 med GPS:en, och min hastighets mätare visar fel- och åt fel håll dessutom. Kör jag enligt hastighetsmätaren i 60 km/h, så visar GPS:en 66 km/h. Och vad den varvar vill jag inte tänka på i högre farter.

Vill minns att kolonnkörningsfarten i lumpen låg på 30 km/h om det var traktorer med- och 50 km/h utan traktorer. Finns nog skäl till det kan jag tro. Det är så svårt att veta vad trivselvarvet är på min bil, den är ju HELT öppen och en liten burk på avgasröret bara! Så det är en väldigt ljudlig upplevelse att åka i den. Men som sagt- tyst som en mus på tomgång i terrängen.

Har varit uppe i 75 enligt bilens mätare- och då spann den på så fint, men den spann högt.......

MVH//ROB
Ordförande för Olerum Offroaders och medlem i Smedjan Offroaders
Min pixbox sida med bilder
VOLVO XC 903 -63, VOLVO 745 -89
Back to Top
JDW View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote JDW Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2009 at 18:34
hm, GPS koll på min visar "normalt" dvs GPS visar 6-10km/h mindre. Men visst uppåt 90 blir det mycket ljud (nu kör jag iofs med basdubbade däck, men dubbarna börjar ju bli korta åxå).

har även kletat på lite underedsmassa så får vi se om det blir lite tystare.

På IB77 var det 50 som var hastighet när vi körde bataljon och 70 på kompani på mitten av 80-talet vill jag minnas, tillkom väl lite begränsningar efter de olyckor som inträffade senare. Vi hade inga traktorer med, var väl bara GRK släpen som inte hade så mycket väghållning.
Vattenfall C303 m spel
Back to Top
1911 View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote 1911 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2009 at 22:47
Min 11 bil har 3000 o/min i 80 km/t. Spedometeret viser 80 km/t når gps'en viser 80 km/t. Så alt er veldig nøyaktig.

NORDLYS4X4
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

This page was generated in 0,078 seconds.