Terrängbil.net - Forum Homepage
Forum Home Forum Home > Terrängbil > Volvo TGB 11/13/20
  New Posts New Posts RSS Feed: terræncamper
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

terræncamper

Post Reply Post Reply Page  123 11>
Author
Message Reverse Sort Order
eile View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Online Status: Offline
Post Options Post Options   Quote eile Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: terræncamper
    Posted: 31 Jul 2010 at 20:31
Kul att tråden kommit upp igen, trevligt om det kommer lite nya bilder.

Min "laplander camper" (googla för bilder) var ju till salu när tråden på börjades till förmån för husköp, husköpet gick åt skogen och annonsen drogs bort,  MEN nu har jag äntligen lyckas handla ett litet hus och de närmsta 5-6 åren kommer det inte finnas tid för några äventyr eller utfärder, så skulle någon vara intresserad av att byta en rejäl bunt pengar mot en färdigbyggd bil inklusive mycket delar. 
regnummer   HJX 835   nybesiktiad/  hobbyfordon/  skattebefriad diesel.
Back to Top
Dkadventurer View Drop Down
New Member
New Member

Post Options Post Options   Quote Dkadventurer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2010 at 17:37
Hej Christian.

fantastisk ombyg, glæder mig til der kommer flere billeder af maskinen.

Har læst tråden en 4'gange nu, men syntes ikke at kan finde noget information om hvordan trækakslerne passede ifht. toyo motores gearkasse, var de bare "plug'n'play" eller skulle de for længes/kortes og hvorledes med hulmønster ( sikkert bare en adapterplade)

Pønser på at købe mig en TGB'er indenfor nær fremtid og planerne er af få en diesel motor i, så derfor et særligt dit projekt meget interresandt at følge.

Mvh. Christian
Back to Top
Christian View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jun 2010 at 23:44
Tusind tak alle sammen! Trevlig sommar til jer ochså!
Back to Top
eile View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote eile Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jun 2010 at 18:04
Grattis Christian!  
 Jag blev också husägare i förra veckan så nu är all fritid uppbokad framöver.
Back to Top
Lasse View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Lasse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jun 2010 at 11:27
Hej Christian!

Jag har följt ditt bygge av terrängcamper med stort intresse.
Hoppas du får lite tid över till den ibland, men jag vet hur mycket jobb det kan vara med hus...

Lycka till med allt och trevlig sommar

/Lasse

Back to Top
65corvette View Drop Down
New Member
New Member

Post Options Post Options   Quote 65corvette Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jun 2010 at 11:15
Hej

Det var lidt det jeg havde i tankerne dog med kassen fra en mandskabstrailer, Mangler nemlig også en stor fladbundet trailer

Der er lidt nye fotos på http://volvo.fynsnaturpleje.dk/#home

MVH

Brian
Back to Top
Seglarn View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Seglarn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jun 2010 at 07:10
Kommer säkert att bli mycket bra!! Gratulerar till fin Land Cruiser också.Army 43
Bor I NORA
TGB 20
TGB 11(Såld till Danmark)
TGB 3314 ombyggd (Till Salu)
Land Cruiser 120 Expedition
Mitsubishi L200
BMW K75 RT (Till salu)
Polaris Trail RMK
Back to Top
Christian View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jun 2010 at 00:06
Hey alle glade Volvofreaks! Army 3

Bare en liten opdatering så ni inte tror at alt er opgivet...

Men det er ikke blevet til mycket Volvotid på det senaste, Mette och jeg har købt hus, et gammelt sted med værksted som kræver mycket arbete!

Så ud med stadsbilen:

Og et mere praktisk køretøj anskaffedes:
En Toyota HJ45 fra 1980!

En vecka senere døde motoren, och jeg var nødt til at sætte en ny i, så ud med 3,6L og 4 steg og ind med 4,0L og 5 steg! HJ45/47 hybrid.

Men Volvoen er inte glömt, her er et billede fra idag!
Jeg har fået en glasfiberkasse fra en Iveco, så må vi se om den kommer at passe Army 11
Læg mærke tilde nya däck, Michelin XZL 11.00R16

Edited by Christian - 22 Jun 2010 at 00:08
Back to Top
speedy View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Post Options Post Options   Quote speedy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jan 2010 at 19:13
Army 44 Blir bra det der...Army 44
Speedy
Medlem av HMKF Romerike
TGB 13
Alt for mye å gjøre og alt for lite fritid

Back to Top
Christian View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jan 2010 at 18:30
Originally posted by Daniel.L

Tackar för länken. helt klart intressant

Hur tänkte du lösa givaren på din bil och vilken sort använder du?  
Hej Daniel. Jeg har en kompis som just har fået lavet et kabel til VDO givar, det gik fort och nemt hos VDO. ca. 400 Dkr. inkl. kabel och givar.

Jeg arbejder stadig med el och elektronik.
Men har fået bilen i hus igen, dog i mit eget og noget mindre værksted:
Det er småt men varmt!

Selvom motoren er ret simpel, så er der mange "små" ting der skal laves og trækkes ledninger ud til motoren og gearkassen:
  1. Olietryk til advarselslampe (1 ledn.)
  2. Olietryk til instrument (1 ledn.)
  3. Vandtemperatur (1 ledn.)
  4. Olietemperatur (1 ledn.)
  5. Turbotryk (1 slange)
  6. Pyrometer (2 ledn.)
  7. omdrejningstæller (2 ledn.)
  8. Speedometer (3 ledn.)

Der er også mange andre ting:

1. Forvarme (6 ledn.)
  2. Generator (4 ledn.)
  3. Dieselpumpe (1 ledn.)
  4. Starter (4 ledn.)
  5. Filter, advarselslampe (2 ledn.)
  6. Filter, varme (2 ledn.)
  7. Vandpumpe, intercooler (2 ledn.)
  8. Blæser, føler (2 ledn.)
  9. Blæser, motor (2 ledn.)

Plus en hel masse andre jeg har glemtArmy 10 Men der kommer flere och flere ledninger:

Der er ledninger over alt!

Op til sikringsboksen, der skal "städas" så det bliver snygt og ordentligt at hitte rede på:
Nederst venstre kan man se to relæer. Jeg har droppet den tændingslås der fulgte med ledningsnettet, da jeg ikke kunne lide funtion og kvalitet. Den havde et klik til venstre for acc., et til højre for acc, et mere til højre for acc. + ign. og så start, alts ON/OFF/ON/ON/START. start bruger vi ikke, da vi har beholdt militærtraditionen med startknap.
Men jeg oplevede flere gang når jeg skulle standse motoren at den ikke slap kontakterne på off, så jeg måtte "fifla" med nycklen, for at stoppa motoren, det er inte optimalt!

Så derfor kom der en ny startnykla med bara 2 funktioner; OFF/ON, derfor to relæer, et til acc. og et til ign. hvis jeg senere vil have en nykla med OFF/ON/ON kan jeg bare sætte den i.

Med den nya kontakt kom to kontaktsæt, NORM/ON og NORM/OFF, i samme mærke som startknappen. Jeg brugte derfor NORM/OFF sættet på startknappen, så alt der er på scc slukkes når man aktiverer starteren, ligesom på alle "moderne biler" Army 2

Bagsidan af instrumentbordet. Alt bliver lavet med stik, så hele instrumentbordet kan tages ud hvis det skal fixes, hvis jeg først tog alle kabelsko af, ville jeg aldrig finde ud af det igenArmy 8 Her skal også ordnes:

Og forsiden, læg mærke til tallene i spedometer og omdrejningstæller:
0km & 1,8 timer :-)
Læg mærke til den nye tændningslås der "matcher" startknappen!

Indtil videre virker alle instrumenter undtagen speedometer, jeg venter på givar fra USA, og pyrometer, jeg skal have borrat proben i manifolden.

En masse arbete, och ingen vilde store kæmpe fremskridt, men det er god underholdning og man får trænet sin tålmodighed! Army 2
Back to Top
Christian View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jan 2010 at 22:56
En liten nyhet: Ekvipagen har forlorat runt 60 kilo ved motorbytet!
Back to Top
Christian View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Dec 2009 at 13:47

Jeg har jo Toyota fordelingslåda, så jeg har bestilt en givar från Marlin Crawler i USA, men ellers villa jeg anvenda en VDO giver på kablet.
Back to Top
Kilen View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Kilen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Dec 2009 at 12:29
Originally posted by Christian

Jeg ved ikke om der er en VDO forhandler i Sverige, men ellers sig til, jeg er blevet ret gode venner med den Danske.

KH Motorsport i Kil säljer VDO men det finns säkert flera
http://www.khmotorsport.se/instru.htm

Kjell

Back to Top
Daniel.L View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Post Options Post Options   Quote Daniel.L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Dec 2009 at 01:04

OMBYGGD 1314
1314 CAMPER
Daniel Lindblad
Back to Top
Christian View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Dec 2009 at 00:54
Originally posted by JDW

Takker takker!

, selvom vi har -5, og motoren ikke har været startet i næsten 14 dage,

Inte startat pga -5???  Då hade det ju inte vart nån körning på nån månad här ju...

Eller är det chaffisen som inte tål lite minusgrader Army 10
Nej nej nej! Det er en liten misfortolkning af det danska da, Army 8 den kunne starte, jeg havde bare inte gjort det, da jeg trak ledninger.
Men før "snød" jeg, og gav gløderørene direkte 12 volt, og så kunne den fint starte, men gik lidt ujævnt. Motoren havde originalt båda for- og eftervarme, og eftervarmen betyder jævnere motorgang når det er koldt, og mindre røg.
Jeg har et relæ der giver (alt efter temperatur) 3,8 sek forvarme, og op til 180 sek eftervarme, det passer perfekt på Toyota motoren.

Chaffisen klarer kulden, jeg har arbetet under åben himmel de sista 2 månader! Men med Fjolles hjælp kom den under tak idagArmy 2

Jag är väldigt imponerad av din instrumentbräda christianArmy 43

hastighetsmätaren undar jag lite över, hur funkar det med givaren och var sätter du den? går det att kalibrera eller så? 

Skulle gott kunna tänka mig en sådan själv. 

Tak Daniel!

Det er en VDO Cockpit Vision 80mm model, og man kan give den signal på forskelligt sæt, Med Hall effekt sender, induktiv giver, gennem generator og også gennem det originale speedometerkabel. VDO har en "dims" man kan sætte på kablet, så man får elektronsik impuls.
Ja, man kan kalibrere det på forskellig vis, man kan bl.a. køre præcis 1km, så "ved" speedometeret hvad gearing man har osv. Der er også triptæller og kilometertæller i, kilometertælleren går til 999.999km, og kan ikke nulstilles. Men du kan læse mere om det her:
Jeg ved ikke om der er en VDO forhandler i Sverige, men ellers sig til, jeg er blevet ret gode venner med den Danske.

Edited by Christian - 31 Dec 2009 at 00:55
Back to Top
Daniel.L View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Post Options Post Options   Quote Daniel.L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Dec 2009 at 22:24
Jag är väldigt imponerad av din instrumentbräda christianArmy 43

hastighetsmätaren undar jag lite över, hur funkar det med givaren och var sätter du den? går det att kalibrera eller så? 

Skulle gott kunna tänka mig en sådan själv. 
OMBYGGD 1314
1314 CAMPER
Daniel Lindblad
Back to Top
JDW View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote JDW Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Dec 2009 at 22:07

Takker takker!

, selvom vi har -5, og motoren ikke har været startet i næsten 14 dage,

Inte startat pga -5???  Då hade det ju inte vart nån körning på nån månad här ju...

Eller är det chaffisen som inte tål lite minusgrader Army 10
Vattenfall C303 m spel
Back to Top
Christian View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Dec 2009 at 18:19
Takker takker!

Beru relæet er en kæmpe succes, selvom vi har -5, og motoren ikke har været startet i næsten 14 dage, startede den i første hug, og gik klokkerent, ingen vibrationer eller koldstartsrøg, perfekt! Omdrejningstæller, turbo boost, vand temp, olietryk virker, men jeg mangler at sætte voltmeter i, giver til speedometeret, pyro probe og olietempføler. Den sidste har jeg lige lavet idag:
Et styk original Toyota bundprop boret op til 8,5 mm i den ene ende, og 9,0 i den anden hvor der skulle være gevind.
Det er småting, men det tager tid!
Grunden til at jeg vil have både vand og olie temperatur er at jeg har set to motorhavarier pga. defekte kølerslanger eller manglende frostpropper, når der ikke et noget vand, viser temperaturmåleren ikke at motoren er for varm jo! Så derfor en ekstra temperaturmåler på olien.
Jeg kunne ha' sat den i bundkarret, men ville helst ikke lave flere huller, for flere huller = flere potentielle utætheder.

PS fantastisk macro-funktion på mit nye kamera! Army 3
Back to Top
ltc303.dk View Drop Down
New Member
New Member

Post Options Post Options   Quote ltc303.dk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Dec 2009 at 17:18
Halløj der...

det ser flot ud..
Håber vi en dag mødes på de danske veje

Lars
Back to Top
Seglarn View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Seglarn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Dec 2009 at 23:56
Snyggt jobb. Imponerande!!
Bor I NORA
TGB 20
TGB 11(Såld till Danmark)
TGB 3314 ombyggd (Till Salu)
Land Cruiser 120 Expedition
Mitsubishi L200
BMW K75 RT (Till salu)
Polaris Trail RMK
Back to Top
Fredrik L View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Fredrik L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Dec 2009 at 23:32
Ser riktigt porrigt ut Army 2 
Säljes: Nästan ny CTEK Multi XS 14000 24V batteriladdare.
Kostar ca 3000, jag vill ha 1700 för min.

http://www.ctek.com/SV/Buy-Charger.aspx?charger=mxt14000
Back to Top
Marcus a View Drop Down
New Member
New Member

Post Options Post Options   Quote Marcus a Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Dec 2009 at 23:27
Tog nice Army 11!!! Ser med spänning ifram mot fortsättningen.
Back to Top
Christian View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Dec 2009 at 10:55
Originally posted by Marcus a

Nu är jag tvungen att säga något Army 11 Har följt den här tråden och tycker att det har gått alldeles för lång tid sen det senast hände något... Hur går det för dej?

Tror att det kommer bli kannon, väntar med spänning på forstättningen

Hej Marcus!
Undskyld ventetiden! Army 11 Det går langsomt fremad, jeg var nødt til at tage bilen ud af den hal jeg havde lånt, så nu står den ude... Men jeg arbejder så tit jeg kan på ledningsnet og en masse småting.
Men den kan køre!:

At trække nye ledninger i instrumentbordet tager langt tid, og er et rigtigt vinterarbejde, man kan stå inde i varmen med loddekolbe og ledninger og kabelsko og instrumenter og 1000 småting... Det kræver tålmodighed! Men giver man sig tid, er det ret hyggeligt, jeg prøver at lave det så pænt som muligt, selvom jeg aldrig har lavet ledningesnet og instrumentbord før:

Og så er der en masse småting, såsom forvarmning. Den originale forvarmning fra Toyota droppede jeg allerede da vi tog motoren ud, det ledningsnet var aldeles for kompliceret, der var over 20 ledninger på kontrolboksen alene, jeg tror selv baklyset gik igennem! Army 8
Så jeg har ledt og ledt og ledt efter et relæ der kunne hvad vi skulle bruge; ca. 3 sekunders forvarme, og ca. 180 sekunders eftervarme i 12 volt, det lykkedes endelig efter utallige timers netsøgen at finde et Beru relæ fra Mercedes Vito der duede, alle den slags ting tager tid!!!

Men vi drømmer om at komme ud og køre...!Army 2

Back to Top
Marcus a View Drop Down
New Member
New Member

Post Options Post Options   Quote Marcus a Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Dec 2009 at 22:11
Nu är jag tvungen att säga något Army 11 Har följt den här tråden och tycker att det har gått alldeles för lång tid sen det senast hände något... Hur går det för dej?

Tror att det kommer bli kannon, väntar med spänning på forstättningen

Edited by Marcus a - 23 Dec 2009 at 22:13
Back to Top
Christian View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Nov 2009 at 00:06
Jeg glæder mig også!

Originally posted by Tor-Arne

Army 2 Imponerende. Sånn vil jeg også ha.

Du kan se i tråden hvordan jeg har gjort, og ellers bare spørg! Vi hjælpe jo hinanden ikke? Army 2
Back to Top
Tor-Arne View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Tor-Arne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Nov 2009 at 16:38
Army 2 Imponerende. Sånn vil jeg også ha.
Back to Top
speedy View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Post Options Post Options   Quote speedy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Nov 2009 at 09:09
Det skal bli morro å se denne bilen ferdig Army 44
Speedy
Medlem av HMKF Romerike
TGB 13

Back to Top
Christian View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Nov 2009 at 01:17
Army 15Undskyld, jeg ved det godt, uden billeder kan det jo bare være noget jeg finder på! men jeg var alene, og det var mørkt, men i næste uge prøver jeg at lave en video, så skal I bare se kære venner!
Men indtil da, så har jeg billeder af en anden ting:

Elektrisk servo vers. 2.0
Efter jeg hævede karossen kunne forbindelsen mellem servoen og styrehuset ikke nå mere, æv! Army 13
Men så måtte jeg jo finde på noget, og Fjolle her på forummet ville gerne have den første, så han betalte dele til nummer to, flink kompis! Army 2
Men... Den lokale skrothandler havde ingen Corsa C... Så en tur på Ebay og finde en i England og bestille, ta-da!!!! Ny servo! Et problem, motoren sidder i den anden side!!!Army 4 Selvfølgelig, den er jo Engelsk kan jeg høre I siger, og ja, jeg tænker ikke altid så langtArmy 6
MEN nød lærer nøgen vinde at tjene penge på web-cam, så lidt kreativitet senere; elektrisk servo vers. 2.0, nu med tilt-bar rat!Army 3
Det ser ikke ud som om det flytter sig meget på billederne, men det gør det, og det føles rigtigt godt når man sidder bag det!
Læg også mærke til at der er meget mere plads til fødderne ved pedalerne, I Like!Army 3

Jeg sidder men en eksamensopgave i "Business strategies for sustainable innovation"Army 10 som skal afleveres på mandagArmy 31, sidste skriftlige inden jeg skal skrive masterArmy 28, så derfor kan jeg først tage video/billeder af TerrainCruiser 3.0TDI i næste uge....
Back to Top
OBELIX View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote OBELIX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Nov 2009 at 18:50
Ordförande för Olerum Offroaders och medlem i Smedjan Offroaders
Min pixbox sida med bilder
VOLVO XC 903 -63, VOLVO 745 -89
Back to Top
speedy View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Post Options Post Options   Quote speedy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Nov 2009 at 17:50
BILDER BILDER BILDER BILDER Army 23
Speedy
Medlem av HMKF Romerike
TGB 13

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 11>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

This page was generated in 0,094 seconds.