![]() |
terræncamper |
Post Reply
|
Page <1234 11> |
| Author | |||||||||
Christian
Senior Member
Joined: 01 Oct 2008 Location: Danmark Online Status: Offline Posts: 346 |
Post Options
Quote Reply
Topic: terræncamperPosted: 09 Oct 2008 at 08:38 |
||||||||
WAUUW!!! Så MÅ du have fat i sådan en! Vi vil ihvertfald gerne se en hel tråd om den slags rejser!
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
Lasse
Senior Member
Joined: 09 Jun 2007 Location: Boden Online Status: Offline Posts: 661 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 10 Oct 2008 at 03:40 |
||||||||
Håller med Christian, vem kan låna Eile en diascanner!?
Mvh /Lasse
|
|||||||||
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
eile
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 10 Oct 2008 at 08:12 |
||||||||
|
när det blir mer tid över ska jag prova med att fota att av dior borde kunna gå men nu först ska bilen bli så klar den hinner bli innan skatteperioden är ut (oktober) och den ställs av.
har ju bara 2 barnlediga timmar om dagen och jobbar ute och vädrets makter påverkar en del.
Ska idag börja sy till bitar till sofftygget blir jysk dubbel tygs överdrag zebra randigt vit svart.
gammla skummplasten i dynorna köpta 1990 var i perfekt skick så det lönar sig att handla högsta kvalite.
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
Christian
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 17 Nov 2008 at 22:00 |
||||||||
|
Hejsa!
Jeg blev simpelhen nødt til skrive, der er (måske) en køber til vores camper (måske for ikke at sælge skindet før bjørnen er skudt)
Det betyder at vi snart kan kigge seriøst efter en TGB!!!
Vi kigger meget på dieselmotormulighederne, og der er jo fordele og ulemper ved alt, det er ikke nemt..! OM603, 300TDi, osv osv...
Men man kan jo også skifte hele pakken, altså motor, gerakasse og fordelergearkasse..?
Det betyder nye ophæng, nyt gearskifte, nye kardaner osv, men man slipper for adapterplade osv.
En mulighed er Toyota 1KZTE, som sidder i bl.a. Landcruiser 90GX:
"The 1KZ-TE turbo diesel engine is a 4 cylinder 3.0L (2982 cc) SOHC with 2 valves per cylinder. Bore is 96mm and stroke is 103mm with a compression ratio of 21.2:1. Maximum output is 130 hp (97 kW) @ 3600 rpm and a maximum torque of 29.3 kgf-m (287 N-m) @ 2000 rpm. Max rpm is 4400" (...) "The intercooler equipped version of the engine power up to maximum output of 145 hp (108 kW) @ 3600 rpm and maximum torque of 35.0 kgf·m (343 N·m) @ 2000 rpm."
Det er jo tæt på hvad B30 har.
På de amerikanske Toyotaforummer mener de at den er for lille til en "fullsize" som en HJ60 eller en 80'er Cruiser, men er det bare fordi amerikanerne VIL have 1.000 hk? Eller er den også "for lille" til det er det værd i en TGB?
Overalt på nettet er den rost som værende en både god, men også effektiv maskine, (bortset fra et par uheld i starten med topstykker... )og jeg har haft en i en firmabil, og den kørte rigtigt godt!
Men... så dukker der jo andre spørgsmål op, jeg læste på C303.de om en med et lignende projekt, og forummet tilrådede ham at gå efter en TGB20 i stedet for en TGB13 pga. den længere akselafstand. En af årsagerne var kardanvinkler...
-Christian, der drømmer om EXPTGB
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
Seglarn
Senior Member
Joined: 23 Sep 2006 Location: Sweden Online Status: Offline Posts: 848 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 18 Nov 2008 at 07:37 |
||||||||
|
Betr Toyotamotorn har jag bara gott att säga. Har en LC 90 som nu är körd 210000 km. Inga problem. 3,0 liter 125 Hk.
|
|||||||||
|
Bor I NORA
TGB 20 TGB 11(Såld till Danmark) TGB 3314 ombyggd (Till Salu) Land Cruiser 120 Expedition Mitsubishi L200 BMW K75 RT (Till salu) Polaris Trail RMK |
|||||||||
![]() |
|||||||||
danneape
Senior Member
Joined: 24 Sep 2006 Location: Edsvalla Online Status: Offline Posts: 1982 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 18 Nov 2008 at 07:44 |
||||||||
|
Jag kör runt i en tgb20,
Du vinner ju även lite yta i campern om du bygger på en sådan i stället för en 13 bil.
//Danne
|
|||||||||
|
Har: c306-79 Fullbody, Audi A6 1,8T-98 and an Yamaha wr400f-00a,, If it aint got engines or titts it aint interresting,,
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
Christian
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 18 Nov 2008 at 20:54 |
||||||||
|
Hej Seglarn, Ja det er en god motor! Men om den passer? Hmmm... Men jeg har fundet to på Ebay til omkring 7-8.000. For ikke at gøre dt for kompliceret ville jeg lægge både motor, gearkasse og transfer over sammen. Ved du om kardanerne drejer den rigtige vej? Ligner det noget der kan fås til at passe sammen?
Danneape, Jep! plads til lidt mere luksus! Det eneste jeg er nervøs for, er den lavere gearing...
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
danneape
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 18 Nov 2008 at 21:02 |
||||||||
|
Så stor skillnad är det inte i axlarna, däremot är 1a växeln lägre men om du ska sätta i en toyota motor+låda så får du ju överväxel,, eller?
//Danne
|
|||||||||
|
Har: c306-79 Fullbody, Audi A6 1,8T-98 and an Yamaha wr400f-00a,, If it aint got engines or titts it aint interresting,,
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
Christian
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 18 Nov 2008 at 21:27 |
||||||||
Jep! 1:0.83
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
eile
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 19 Nov 2008 at 09:23 |
||||||||
|
Ang motor: toyota är gångbar motor i hela världen reservdela kommer inte bli problem.
Volvo drivlina det sämt tänkbara delar endast i norden sen i övriga länder är det klassat som lyxbil ex körde sönder en kam för många år sen i frankrike till 202 b20 5-6 tusen france på den tiden för kammen samt någon veckas leveranstid topppacknin ytterligare någon tusing- ringd svensk verkstad som slängde grejerna på närmsta utlandsbuss nere 2 dagar senare komplett paket en tusing.
Skar en volvoväxelåda i israel hittade andra lådor som hade samma lager samt nållager men första axlen omöjlig att uppbringa fick den med flyg från sverige men blev fast i tullen och skickad på som misstänkt vapendel sennare fick jag tag på inspektörern som skulle godkänna allt som tur var han gammal hobbymek och lät allt gå mellan fingrarna annars skulle det varit några hundra dollar i importskatt samt för undersökningenavgift tror det hela myndighetskrångladet bara tog något över en vecka.
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
Christian
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 19 Nov 2008 at 21:23 |
||||||||
|
Eile vi må snart se nogle billeder fra de ture, det er jo ægte eventyr!
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
Christian
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 20 Nov 2008 at 23:35 |
||||||||
|
Køberen sprang fra pga. pengemangel... ÆV!
ingen TGB lige nu så...
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
HasseB
New Member
Joined: 04 Apr 2008 Location: Denmark Online Status: Offline Posts: 5 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 22 Nov 2008 at 18:58 |
||||||||
|
hej Christian
jeg skal til at lægge en 300 tdi fra en landrover discovery i min c303 jeg bytter hele drivlinien icl. autogear og transfergearkasse :o) kardanerne passer vist direkte på, men den ene skal nok kortes lidt af?!? med en større intercooler og lidt trylleskrueri på dieselpumpen skal den nok kunne klare opgaven. jeg overvejer at montere servoen fra samme bil men har ikke tjecket om den snorrer den rigtige vej?? det bliver spændende at se hvor "let" det kommer til at spille :0) - Hasse
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
Christian
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 22 Nov 2008 at 20:41 |
||||||||
Hej Hasse!
Det lyder rigtig spændende! Nu ved jeg jo ikke hvor du bor, men vil meget gerne se projektet undervejs hvis det er muligt?
Jeg bor selv i København, men har værksted i Frederiksværk.
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
HasseB
New Member
Joined: 04 Apr 2008 Location: Denmark Online Status: Offline Posts: 5 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 22 Nov 2008 at 21:49 |
||||||||
|
i skanderborg.... så det bliver vist lidt svært.
men jeg har tænkt mig at tage billeder og notere alle detaljer undervejs - så vidt jeg ved er der ikke andre der har brugt den løsning før. jeg synes den er nætliggende når nu kardanerne passer og jeg elsker autogear :0) desuden er discoveryerne til at komme til for menneskepenge efterhånden...
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
Christian
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 27 Nov 2008 at 13:23 |
||||||||
Ja det kan jeg godt se, det er ikke så tit jeg er på den side af bæltet... Så frem med billederne, jeg er sikker på at jeg bestemt ikke er den eneste der er interesseret!
Når du nu har begge stående, vil du så se om kardanerne drejer den rigtige vej, og om det egentligt ser fornuftigt ud? Tak!
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
Christian
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 02 Dec 2008 at 21:34 |
||||||||
|
jeg har regnet lidt på mulighederne med en Toyota 1KZTE med drivlinje.
Motoren har 130 hk @ 3600 rpm og max moment 287 Nm @ 2000 rpm. Max omdrejninger er 4400. 5 gear er 1:0.838
Hvis man samtidig sætter lidt større hjul på ser det fornuftigt ud, hjulene i eksemplet er Michelin XZL 11.00R16 der svarer til 38,7"
Det ser ikke helt tosset ud!
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
ErikC304
Admin Group
Joined: 23 Sep 2006 Location: Västra Frölunda Online Status: Offline Posts: 6171 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 02 Dec 2008 at 22:54 |
||||||||
|
Det vill säga att med 0.838:1 och 11x16 så skulle din 13 rulla 80 km/h på 2600 r/min. Låter trevligt!
|
|||||||||
|
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
Christian
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 05 Dec 2008 at 18:53 |
||||||||
|
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
Andreas.E
Admin Group
Joined: 14 Sep 2006 Location: Oslo, Norway Online Status: Offline Posts: 5169 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 05 Dec 2008 at 19:43 |
||||||||
|
Ser bra ut den
|
|||||||||
|
Med vänliga hälsningar / Best regards
Andreas Eriksson Administrator and founder of www.terrangbil.net & www.erikzon.net |
|||||||||
![]() |
|||||||||
Christian
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 05 Dec 2008 at 21:10 |
||||||||
Tak!
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
Christian
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 08 Dec 2008 at 09:37 |
||||||||
|
Hjælp!
Vi har fundet en TGB20, men den står i Kalix (gæt hvem der har den...) Vi ville gerne tage op og hente den, og gøre en tur ud af at køre den hjem, men vi har fået at vide at den er: "militärregistrerad och får inte köras på väg. Den måste ha en transport."
I Danmark kan man få prøvenummerplader så man kan flytte biler, selvom de ikke er indregistrerede, kan man ikke det i Sverige?
Hvis man ikke kan det, hvordan får vi den så hjem?
MVH Mette og Christian
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
danneape
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 08 Dec 2008 at 09:46 |
||||||||
|
Kan du inte fixa en regbesiktningstid till du ska hämta den så åker du direkt till besiktning och sedan är det bara att åka hemåt?
//Danne
Edit:
Eller är det så att den inte har civila plåtar alls? Edited by danneape - 08 Dec 2008 at 09:47 |
|||||||||
|
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
Christian
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 08 Dec 2008 at 09:58 |
||||||||
|
Den kommer fra Millesvik, som har købt den på (tror jeg) sidste auktion, og det er nok derfor de skriver den er "militärregistrerad och får inte köras på väg"...
Jeg kender jo ikke reglerne hos jer, her ville man bare få et sæt prøvenummerplader, og så køre den hjem.
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
Andreas.E
Admin Group
Joined: 14 Sep 2006 Location: Oslo, Norway Online Status: Offline Posts: 5169 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 08 Dec 2008 at 09:59 |
||||||||
Och är den inte inregistrerad civilt, så blir det väll inte så lätt att exportera den heller? Eller? |
|||||||||
|
Med vänliga hälsningar / Best regards
Andreas Eriksson Administrator and founder of www.terrangbil.net & www.erikzon.net |
|||||||||
![]() |
|||||||||
Stewz
Junior Member
Joined: 21 Oct 2007 Location: Sweden Online Status: Offline Posts: 93 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 08 Dec 2008 at 10:10 |
||||||||
I Sverige har vi tyvär bara gröna bilhandlar-plåtar, systemet ni har i Danmark med pröveplader är jag väldigt avundsjuk på. Jag tror inte om det går att få Svenska export-skyltar på en bil som inte är i register. Jag har flera gånger hämtat hem Tatra's till Sverige med Danska pröveplader har blivit stoppad av Polis i Sverige som inte sa något. Har även åkt med till Tyskland och hämtat bilar till DK med pröveplader Fråga vad som gäller hos Dansk Polis, eller bara kör med pröveplader
![]() |
|||||||||
![]() |
|||||||||
ErikC304
Admin Group
Joined: 23 Sep 2006 Location: Västra Frölunda Online Status: Offline Posts: 6171 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 08 Dec 2008 at 10:25 |
||||||||
|
Vad säger Millesvik själva då? Kan de inte ordna exporten åt dig inklusive transport? Pengar så klart, men du slipper utgiften för resan och de är minsann inte billiga att köra på väg heller. En annan sak är att det kan vara bra att ha gjort en genomgång av bilen innan man ger sig iväg med den. Lagom skoj att komma en bit på väg och ha kört sönder nåt i transmissionen på grund av att inte oljan varit schysst eller i rätt nivå. Kalix-Danmark måste röra sig kring 1500km??? Räkna enkelt på 25L/100km och dagspriset ca 11SEK/L, det är ca 4000SEK. Anliggande bromsar, illa ställda fuggar och andra småfel kan dra 5-20 L/100km till. Resa, övernattningar, mat. Pengar blir det. Kolla förresten med Sam här på forumet, han kör maskintrailer och flänger mycket i Norrland.
Men det måste finnas 20-bilar i Skåne! Till våren borde det ticka ut ytterligare några hundra C3:or på olika platser i södra Sverige, kanske till och med bli auktion. Med tanke på hur allt pekar nu, så borde det bli betydligt svårare att sälja nöjesfordon de närmaste åren, så framöver borde en och annan sån här gå att hitta för vad axlarna betingar.
|
|||||||||
|
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
Christian
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 08 Dec 2008 at 10:37 |
||||||||
|
Millesvik har ikke skrevet mere end hvad jeg skrev her på forummet.
Grunden til at vi var "sugna" på den, var at den kostede 25.000 SEK, og kun havde kørt 2.000 mil.
Det er rigtigt at turen ville blive meget dyr, men vi ville bruge den som vinterferie.
Men det er rigtigt at det er nok lidt risikabelt/optimistisk at køre 1.500 km med en bil man ikke kender.
Jeg har lige skrevet til Millesvik og hørt om de kan arrangere transport.
Btw. er der to danske firmaer der har ca. 90 TGB'er stående hver, men de vil have 45.000 Dkr + moms per styk, de er jo gale!!!
|
|||||||||
![]() |
|||||||||
Christian
Senior Member
Post Options
Quote Reply
Posted: 08 Dec 2008 at 10:43 |
||||||||
|
Citat fra vägverket:
Export av fordonSka du sälja ditt fordon till någon som är bosatt i ett annat land? Det finns två tillvägagångssätt, om du ska sälja ditt fordon till någon som är bosatt i ett annat land. Läs här hur det går till.
Variant 1: Avregistrering genom tillfällig registrering
Om man säljer ett begagnat fordon till en person bosatt i annat land, rekommenderar vi att en tillfällig registrering görs. Säljaren ska då anmäla att fordonet ska avregistreras samtidigt som köparen ansöker om en tillfällig registrering. Köparen ska vara permanent bosatt i utlandet för att kunna beviljas denna typ av registrering. Den kan även beviljas för oregistrerade men begagnade fordon.
Hmmm...? |
|||||||||
![]() |
|||||||||
LR
Senior Member
Joined: 03 Aug 2008 Location: Haslev Denmark Online Status: Offline Posts: 116 |
Post Options
Quote Reply
Posted: 08 Dec 2008 at 12:06 |
||||||||
|
Hej Christian
Husk at det nok bliver svært at veje en tgb 20 ned. Husk ligeledes at den SKAL være fra før 1977, ellers er der en masse regler for personbil som den skal, og ikke gør, overholde.
Alt det med export/inport, no probs, det er bare at hente den og reg den i danmark, uanset om den er reg besiktet i sverige eller ej.
MVH
Martin, som syntes det ser vildt spændende ud med dine tegninger!!
|
|||||||||
|
Landrover 130" td5 2006
Tåvlingsklar Zuki samurai 1986 Under renovering TGB 13C |
|||||||||
![]() |
|||||||||
Post Reply
|
Page <1234 11> |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |