Terrängbil.net - Forum Homepage
Forum Home Forum Home > Terrängbil > Bandvagn 202/BV202
  New Posts New Posts RSS Feed: Ny kategori på Terrängbil.net - Bandvagn 202
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Ny kategori på Terrängbil.net - Bandvagn 202

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Admin Group
Admin Group

Online Status: Offline
Post Options Post Options   Quote Andreas.E Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny kategori på Terrängbil.net - Bandvagn 202
    Posted: 17 Sep 2008 at 10:16
Hejsan
Idag har vi lanserat en ny kategori på Terrängbil.net, bandvagn 202 som tillverkades av Volvo BM. Bandvagn 202 faller igentligen inte in under namnet "terrängbil" men sedan den tillverkats av Volvo så är den hjärtligt välkommen in i familjen.

På framsidan av Terrängbil.net kan du läsa mer om fordonstypen (Det är per idag en del fakta som saknas, sitter du på denna, så var så vänlig och maila över informationen så att faktan kan bli komplett)

Bakgrund och konstruktion - Bandvagn 202
Fakta om Bandvagn 202
(Stort tack till Ltgb912/Bernt på forumet som skaffade fram dokument om fordonet)

Så hoppas vi på Terrängbil.net att det finns några ägare där ut som kan ge fart i denna delen av forumet.

Edited by Andreas.E - 17 Sep 2008 at 10:18
Med vänliga hälsningar / Best regards
Andreas Eriksson
Administrator and founder of www.terrangbil.net & www.erikzon.net
Back to Top
petewedi View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote petewedi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Sep 2008 at 12:29
Terrängbil.net
Din optimala Volvo terrängbil portal på internet 

Vad har dessa fordon gemensamt? Svensktillverkade och har ingått i svenska försvarets fordonsflotta.

Terrängbil.net
Din svenska terrängbilsportal på internet 

Men Galten ska ju med om 30 år så stryk 'svenska'...

Terrängbil.net
Din terrängbilsportal på internet 

Får BV 206 vara med? Det här kan bli hur stort som helst med myrsloken och alla volvo 9xx som jag inte kan namnet på. Sen finns det ju balla efterfordon som BVKÄRRA, verkstadskärra X.....

Edited by petewedi - 17 Sep 2008 at 12:30
TGB 11 med bandvagnsläp
Back to Top
ErikC304 View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Post Options Post Options   Quote ErikC304 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Sep 2008 at 13:00
För stunden har vi inga planer på slogan-ändring, trots att vi haft med TGB30/40 ända sedan början och fått med myrslok-ägare också. Alla som är det minsta intresserade av terrängbilar och deras användnings-syskon är välkomna att dela vår intresse-sfär här på Terrängbil.net och vår utveckling står inte still. Army%2043 Vad som ligger i framtiden är inte färdigskrivet men ska vi göra om slogan efter bandvagnsinförandet ligger det närmare till hands att säga terrängfordonsportal i så fall.

Vad som också ska sägas är att vi försöker växa med försiktighet och hålla en nivå som vi reder ut att hålla liv i, en trevlig stämning omkring och samla som en vettig nisch. Så vi tar ett steg i taget.
Back to Top
Puppe View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Puppe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Sep 2008 at 13:52

Vi hade sådana i lumpen och terrängegenskaperna var i en klass för sigArmy%2044. Djupsnö och branta stigningar var liksom inga problem med duktig förare, vilket jag hade! Frågan är ju om det finns tillräckligt med underlag för ett forum. Men man kan ju vända på steken och säga att intresset kanske blir större om det finns ett forum. Lycka till!!

Valp 903 -63.
Back to Top
Portalpalme View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Portalpalme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Sep 2008 at 16:28
Ett bra val tycker jagArmy%202.Varför får ni troligtvis se lite senare.
portalpalme har en tgb1111 för familjedagar i skogen.
Back to Top
Ltgb912 View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Ltgb912 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Sep 2008 at 17:40
Tyckar det är trevligt med nya kategorien. Kommer ihåg hur mycket trubbel vi hadde när vi skulle hinna en undervagn från en BV til fremstilling av en vass-skördare. Der fanns jo ingen data als i Danmark, och även i broderlandet mot Öst var det långt imellan. Finns en kille nånstans i Borlänge, Bo-Göran Knutes, som gör ganske mycket i 202'are. Han har givetvis mycket kännskap til dom.
Blev iövrigt ringt up av en granna, bara ½ mil herifrån, som har köpt en 202 i Norge. Han hadde set inlägget förleden.
Bent
Back to Top
Ltgb912 View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Ltgb912 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Sep 2008 at 17:47
Kan även se at Andreas har lagt ut handbökerne under "Litteratur". Dom som har majlet mig angående dom bör ladda ner härifrån, da jag för tiden är uten e-mail.
Bent
Back to Top
bv View Drop Down
Junior Member
Junior Member

Post Options Post Options   Quote bv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2008 at 12:13
Det var trevligt med en ny kategori för bandvagn.

Går det inte också att införa en för bv206. 202:an och 206:an skiljer sig åt en hel del. Eller rättare sagt, det är två helt olika fordon med det enda gemensamma att de går på band.

Magnus, kör Tgb13, Tgb30 och BV206
Back to Top
Andreas.E View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Post Options Post Options   Quote Andreas.E Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2008 at 12:25
Originally posted by bv

Det var trevligt med en ny kategori för bandvagn.

Går det inte också att införa en för bv206. 202:an och 206:an skiljer sig åt en hel del. Eller rättare sagt, det är två helt olika fordon med det enda gemensamma att de går på band.

Det måste då behandlas när vi tar upp framtiden för Terrängbil.net. Just nu ligger det inte några planer för att ta in även 206:an.

Andreas Eriksson
Back to Top
Lasse View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Lasse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2008 at 13:09
Originally posted by Andreas.E

På framsidan av Terrängbil.net kan du läsa mer om fordonstypen (Det är per idag en del fakta som saknas, sitter du på denna, så var så vänlig och maila över informationen så att faktan kan bli komplett)

Hej!

- Här hittade jag en del matnyttig info. om BV202: Klicka Här
Får passa på att Tacka Bo-Göran Knutes som lagt upp infon. Army%2043

Bästa hälsningar /Lasse
Back to Top
bv View Drop Down
Junior Member
Junior Member

Post Options Post Options   Quote bv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Sep 2008 at 08:34
> Det måste då behandlas när vi tar upp framtiden för Terrängbil.net. Just nu ligger det inte några planer för att ta in även 206:an.

Jag vet i och för sig inte när ni behandlar framtiden för forumet, men jag antar att det på sätt och vis görs hela tiden. Så då gör jag ett inlägg om det nu och lånar denna tråd ett ögonblick.Army%202

Jag som ägare till 3 militärfordon (13-bil, 30-bil och bv206) har haft enorm nytta av detta forum, och jag hoppas att jag kunnat dela med mig något.  Jag har sett att Bv206 har förekommit då och då i detta forum så ett litet intresse finns.

En bandvagn är visserligen ingen terrängbil, men den har ändå en del gemensamt med dom.
Många reservdelar och tillbehör är lika som t.ex. lampor, lyktglas, radioutrustning, verktyg, bårar, sjukvårdsutrustning, vapenfästen m.m. m.m.

Vad jag egentligen vill säga är att om jag hittar en reservdel eller ett tillbehör (till ett bra pris) till bandvagnen så passar den ibland även till en terrängbil, och tvärt om.
Dessutom känns det bra att ha alla närbesläktade fordon samlat på ett forum.
Jag har heller inte hittat något annat forum för just Bv206.

Tack för lånet av tråden.

Magnus, kör Tgb13, Tgb30 och BV206
Back to Top
FormerMazda View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote FormerMazda Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Sep 2008 at 08:42

www.terrangfordon.net

Din optimala terrängfordons portal på internet!
Kör 13-bil!
Åker SAAB 9-5
Bor i kalAsby, Heter Anders Dahlin
Övrigt hjulburet: Jonsered FR13, CyclePro stony point, Sävsjö clubman 562 och två skottkärror!
Back to Top
Lasse View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Lasse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Sep 2008 at 09:41
Hej igen!

Själv håller jag med BV i hans tankar om 206:an. Att det sedan sitter en Ford eller Merca motor/drivlina i vagnen tycker jag har underordnad betydelse. Vagnen är byggd i Sverige, och tillhör försvaret vilket borde räcka som inträdesbiljett i detta fina forum.

Avslutar med en anekdot om hur "sjukt" försvaret är ibland, och nu hoppar vi tillbaka till trotjänaren 202:an!

När bv 206 ersatte den "gamle" var mobförråden fulla av mer eller mindre fina bv 202. Dessa såldes Inte, utan försvaret Betalade för att få dem Skrotade i Finland! Army%2028

Så kan det gå när inte haspen är på

/Lasse
Back to Top
ErikC304 View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Post Options Post Options   Quote ErikC304 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Sep 2008 at 13:08
... som sagt, även om inte Terrängbil.net OFFICIELLT omfattar mer än vissa fordonstyper, så är alla intresserade välkomna. Här utestängs ingen så länge diskussionen hålls på en kamratlig nivå och i kamratligheten är inte styrt vilka fordon som FÅR diskuteras. Vi har haft trådar om bandfordon förut i olika forumdelar och i TGB30/40-delen figurerar bland annat Myrsloken. Men för dagen så håller vi hårt på att vi ska ha en viss profil UTÅT och den vill vi hålla smal tills det finns så pass mycket tyngd bakom den att den inte urholkas när vi breddar den.
Back to Top
Ake64 View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Post Options Post Options   Quote Ake64 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Sep 2008 at 07:41
Jag håller med att man behöver tänka sig för innan man utökar forumet. Jag har börjat hålla till på maskinisten.net en del på sista tiden. Det är ett forum med en enorm konskapsbank men det är så stort att det är på gränsen till oöverskådligt. När man först ser det verkar det vara ett Åkerman-forum (och det var nog tanken från början) men idag finns det 29 kategorier och många av dem har underkategorier också. Att jag har medlemmsnummer 7813 säger också en del om storleken. Jag vill ändå passa på att rekommendera det för er som ännu inte hittat dit. Franförallt de av er som, liksom jag, håller på med andra stora leksaker.
Back to Top
borre View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote borre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Sep 2008 at 10:13
Hej!

Här kommer en BV202 som jag hade med mig på mölleröd. Fantastiska fordon!
Hoppas det kommer in mer BV ägare.

Admin edit: Fixat så bilden kommer upp direkt

Edited by Andreas.E - 26 Sep 2008 at 11:40
Volvo 903 TGB30 Pvpjtgb
Volvo 965BG T24
Volvo934 2xVolvo 912 BV202
HVA 281 -53,protyp,ING2.
HVA 256 -67 I11
JAWA 257-62
Amlastbil 806
Volvo 915
TGB1111
Volvo 935    
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Portalpalme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Sep 2008 at 12:28
Army%2044Den var fin.En fråga skall inte luftintaget vara öppet under körning.Har för mig att motorn går ganska varmt annars.Du får väll starta en tråd med tgbnets bandvagnar.
Back to Top
borre View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote borre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Sep 2008 at 19:42
Tackar!

Det är Bv 202 MKII Norska version med en B20. Vi monterade in en extra oljekylare men det gick bra med den som är orginal. Den svenska versionen har en B18 med dubbla förgasare.

Ska skicka in lite mer bilder. Army%203
Volvo 903 TGB30 Pvpjtgb
Volvo 965BG T24
Volvo934 2xVolvo 912 BV202
HVA 281 -53,protyp,ING2.
HVA 256 -67 I11
JAWA 257-62
Amlastbil 806
Volvo 915
TGB1111
Volvo 935    
Back to Top
ErikC304 View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Post Options Post Options   Quote ErikC304 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Sep 2008 at 21:47
Jajjemän, fler bilder vill vi se! Påminner om filmen från Trandums vinterträff 2007, där det figurerar en bandvagn 202 som nära nog överkör Terrängbil.nets modige filmare: Andreas Eriksson!

En anmärkning som tåls i sammanhanget är att det faktiskt såldes två stycken BV202 på auktionen i Norrköping förra våren. Jag blev radikalt häpen när jag fick se dem på området, eftersom jag levat i villfarelsen att det inte finns några kvar alls i Försvarsmakten. Finns det fortfarande tvåhundratvåor kvar i tjänst? Eller var det de sista två?
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Portalpalme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Sep 2008 at 00:56
Mig veteligen så var bv202 omtyckt för sin enkelhet.B18 och b20 med manuel låda.BV206 strulade en heldel.Boggi hjul som blev befriade från gummi beläggningen.Topplockspackning som blåstes bort.BV202 har vanliga hjul med luft i lite lättare att laga i fällt.Vad jag hörde så fanns det kvar 202or ett bra tag efter att 206orna kommit.
Back to Top
Lasse View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Lasse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Sep 2008 at 18:10
Hmm!

Jag har haft "Förmånen" att att gå en, 1 veckas bandvagnsutbildning på just 202:an.

Det var både teori och praktik, minns hur vår lärare häcklade ner på just 206:an som då gjort entré i försvaret med massor av barnsjukdomar...

- Nu snackar jag 80-tal, så det mesta är säkert löst!

Den dag jag får tag i en dia-skanner lovar jag att det blir bilder också, för det var en av de roligaste veckorna i mitt liv! Army%2029 

Trevlig lördag /Lasse
Back to Top
Andreas.E View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Post Options Post Options   Quote Andreas.E Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Oct 2008 at 21:47
Två nya handböcker ligger nu ute på Terrängbil.net Army 44
Andreas Eriksson
Back to Top
valplinus View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote valplinus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Oct 2008 at 15:53
hej negativskanner finns på kjell & company med art.nr  91411  den kan man skanna dia-negativ med
http://www.linusvalp.tk
Volvo740 till vardags och A-traktorreggad L3314 i skogen
Back to Top
Puppe View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Puppe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Oct 2008 at 17:38
Originally posted by Portalpalme

Mig veteligen så var bv202 omtyckt för sin enkelhet.B18 och b20 med manuel låda.BV206 strulade en heldel.Boggi hjul som blev befriade från gummi beläggningen.Topplockspackning som blåstes bort.BV202 har vanliga hjul med luft i lite lättare att laga i fällt.Vad jag hörde så fanns det kvar 202or ett bra tag efter att 206orna kommit.

Jag gjorde värnplikt i Arvidsjaur 91-92 och då hade samtliga skvadroner BV202. BV 206 förekom inte i fält. Lätta att underhålla och reparera, drfitsäkra, stryktåliga med mycket bra terrängegenskaper med rätt förare. 206::an tittades det allmänt litet snett på. Min grupps 202 hade dubbla WeberförgasareArmy 44.
Blir mörkrädd n.är jag tänker på att 202 skrotades i Finland och att de fick pengar för det, det är ju Ebberöds bank.

Fridens
Valp 903 -63.
Back to Top
Andreas.E View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Post Options Post Options   Quote Andreas.E Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Oct 2008 at 17:45
Även på K3 Karlsborg använde vi 202:an flitigt i åren 91-94
Andreas Eriksson
Back to Top
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Portalpalme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Oct 2008 at 19:37
Det kanske vore lika bra med nyproduktionArmy 3
Back to Top
monkysa View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote monkysa Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Oct 2008 at 19:44

Måste få ställa en fråga:

Namnet Bandvagn 202, omfattar det alla olika modeller av bv202? Räknas den (de?) norska modellen hit också?

Såg att verkstadshandboken var på norska (*och svenska), dvs bv202 NF1/MkII så skulle man på något sätt kunna få 2 kategorier av "Bandvagn 202". En med (typ) Svenska och en med Norska? För det är ju endå en hel del som skiljer sej mellan den tidiga modellen och den senare.

*Edit

Edited by monkysa - 27 Oct 2008 at 19:45
Om du inte hittar någonting, så har du för mycket saker, men i samma veva har du för lite saker för hade du haft fler så hade du hittat en annan.
Alex
tgb 11... :) yääh
FPMA08
www.portal.team.pro
Back to Top
Dexxas View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Dexxas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Oct 2008 at 20:16
Jag knallade runt på skroten i Kemi och fyndade lite BV202 detaljer när det begav sig, hela BERG med nya band och sönderslitna 202.....
Dom lastades med gafflar ur mobförråden, maskinisten skakade isär midjorna så att det gick att ställa vagnshalvorna tvärs flaket och därmed få plats med flera vagnsdelar per lass.
Det var så att man mådde dåligt av att se det.......
Back to Top
Fredrik View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Fredrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Oct 2008 at 21:43
Usch ja, och det blir inte bättre av att det lär ha varit ca 1500 st Bv 202 som gick detta öde till
mötes. Trodde knappt mina ögon när man började sälja utgången materiel istället för att destruera,
hade inte alltför stora förväntningar på att det beslutet skulle ändras men så blev det. Och det var tur...både för mig och mina fordon..
TGB 311A PH MT
TGB 111 C/T
SJTPTGB 1314A MT
CYKEL 105A MT

Tidigare: PLTGBIL 903
Back to Top
Puppe View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Quote Puppe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Oct 2008 at 22:03
Originally posted by monkysa

Måste få ställa en fråga:

Namnet Bandvagn 202, omfattar det alla olika modeller av bv202? Räknas den (de?) norska modellen hit också?

Såg att verkstadshandboken var på norska (*och svenska), dvs bv202 NF1/MkII så skulle man på något sätt kunna få 2 kategorier av "Bandvagn 202". En med (typ) Svenska och en med Norska? För det är ju endå en hel del som skiljer sej mellan den tidiga modellen och den senare.

*Edit

För att krångla till det mera så finns en bv 203 också, den har massa radiosar i bakvagnen, centralvärme samt några befäl som inte gillar åka på Vita BlixtenArmy 1Army 1.

Valp 903 -63.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

This page was generated in 0,094 seconds.